East of Eden av John Steinbeck

455315

Titel: East of Eden (sv. titel Öster om Eden)

Författare: John Steinbeck

Andra böcker av samma författare: The Grapes of Wrath (sv. titel Vredens Druvor), Of Mice and Men (sv. titel Möss och Människor), Cannery Row (sv. titel Det stora kalaset), Tortilla Flat (sv. titel Riddarna kring Dannys Bord) m.fl

Utgivningsår: 1952

Originalspråk: Engelska

Efter att ha läst Of Mice and Men förra sommaren var jag inte helt övertygad om John Steinbeck var något för mig, men efter att jag hörde talas om East of Edens handling blev jag genast nyfiken. Böcker som handlar om familjer och som sträcker sig över flera generationer är något jag alltid har tyckt väldigt mycket om.

John Steinbeck tyckte själv att East of Eden var hans bästa roman, och även om man kan diskutera det fram och tillbaka så råder det ingen tvekan om att det här är en bok skriven med mycket kärlek och omtanke. Dels är den baserad på Steinbecks egna familjehistoria, och dessutom utspelar den sig i Salinas Valley liksom många andra av hans verk, och miljöbeskrivningarna visar hur väl författaren känner platsen han skriver om. En mycket ung John Steinbeck skymtar också förbi ett par gånger i boken.

Boken handlar om familjerna Trask och Hamilton i Salinas Valley, Kalifornien och löper över flera generationer. Huvudpersonen heter Adam Trask och flyttar västerut efter att ha växt upp i öst. Han slår sig ner i Salinas Valley i närheten av familjen Hamiltons hem och blir vän med Sam Hamilton. Det är en bok som sträcker sig över lång tid med många karaktärer och sidospår. Steinbecks skrivsätt är inte på något sätt svårläst utan ganska rakt på sak även om det är ganska tidskrävande. Jag upplever att båda böckerna jag har läst av honom kräver mycket eftertanke och i synnerhet denna kan med fördel läsas över en längre tid.

Parallellerna med Bibeln i den här boken är oundvikliga och högst medvetna från författarens sida. Bröderna Charles och Adam Trask är en tydlig parallell till Bibelns Kain och Abel. En broder är god, den andre ond, den gode brodern favoriseras av fadern och den andre ignoreras. När den gode brodern sedan växer upp och senare får två egna söner, tvillingar som döps till Caleb och Aron, ser det från början ut som att historien kommer upprepa sig själv. Men är det verkligen så enkelt? Det här är trots allt inte en enkel retelling av Bibeln, och Steinbeck gör det inte så svart och vitt.

Det är inte direkt någon överrepresentation av kvinnliga karaktärer i den här boken. Den största är Cathy som kvalar in som en av de vidrigaste karaktärer jag någonsin stött på. Det verkar inte finnas någon godhet överhuvudtaget i Cathy redan från unga år och till skillnad från resten av karaktärerna i den här boken som pendlar mellan ondhet och godhet så är hon ganska endimensionell. Men trots det så är hon ändå en intressant karaktär som man som läsare får väldigt starka känslor för, även om de inte är positiva.

Det här är en mycket väl utförd bok skriven av en mycket kompetent författare. Den har en bra handling med ett intressant budskap som säkert var mycket kontroversiellt på femtiotalet då boken gavs ut och som säkert kan väcka en hel del åsikter även idag. Det jag dock tycker mest om med den här boken är att man verkligen känner att författaren lagt ner en hel del hjärta och själ i den. Jag stod och väger mellan en fyra och en femma när jag hade läst ut den och gav den det förstnämnda, men nu när jag skrev det här inlägget blev jag påmind om hur bra den här boken verkligen är och ändrade betyget till en femma.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

Leave a Reply

