The Catcher in the Rye av J.D Salinger

7933650

Titel: The Catcher in the Rye (sv. titel Räddaren i Nöden)

Författare: J.D Salinger

Andra böcker av samma författare: Franny and Zoey, Nine Stories m.fl

Utgivningsår: 1950

Originalspråk: Engelska

Då och då stöter man på böcker som är tokhyllade överallt, som har förändrat olika människors syn på livet och så vidare. Ibland sluter man sig till hyllningskören och rekommenderar boken till höger och vänster för att andra också ska få ta del av det fantastiska, men ibland slår man också ihop boken efter att ha läst sista sidan och undrar om man har läst samma bok som alla andra.

The Catcher in the Rye är en av de mest kända moderna amerikanska klassikerna och lite av en föregångare till dagens YA-romaner. På sina håll har den uppnått kultstatus och det är tydligt hur mycket dagens YA har påverkats av den här boken.

Huvudpersonen är sjuttonårige Holden Caulfield och boken inleds med att han befinner sig på den internatskola han går på, några dagar innan julledigheten. Holden, som håller på att bli underkänd i samtliga av sina ämnen, bestämmer sig för att strunta i de sista skoldagarna och hoppar på ett tåg till New York City. Holden driver runt i staden och är besviken på världen, det händer inte mycket utan mycket fokus ligger på Holdens tankar snarare än handlingar.

Jag är inte överförtjust heller i sättet boken är skriven även om det ger Holden en unik röst. Istället för att skriva “I went to the pub and had a beer” står det istället “I went to the goddam pub and had a goddam beer”. (Ej taget från boken utan ett exempel på hur det skulle kunna stå). Dessutom sätter han gärna ett “old” innan namn, så när Holden pratar om sin gamla vän Jane säger han “I was thinking about calling old Jane”. Småsaker som jag finner irriterande när de ständigt återkommer.

En av de sakerna jag dock tycker mest om med den här boken är storstadskänslan den lyckas förmedla. Det är en bok som hör hemma i New York, man känner att den utspelar sig där och det är lätt att föreställa sig de olika miljöerna.

Jag önskar att jag hade hittat den här boken av en slump i en bokhandel eller blivit rekommenderad den av en entusiastisk bibliotekarie och tveksamt lånat hem den när jag var fjorton-femton år, för precis som med The Perks of Being a Wallflower som den ofta jämförs med så känner jag att jag kom till The Catcher in the Rye lite för sent och med lite för höga förväntningar.

Det behöver inte innebära att man som förstagångsläsare måste vara i nedre tonåren, jag har läst flera recensioner som hyllar den här boken av läsare som är betydligt äldre, men jag tror att mitt femtonåriga jag hade kunnat relatera mer till Holden som jag nu mest irriterar mig på. För det är det som den här boken hänger på; vad du tycker om Holden. Jag har vanligtvis inget problem att uppskatta en karaktär med få trevliga drag, annars hade jag nog aldrig tyckt om böcker som Mildred Pierce och Wuthering Heights, men jag förstår mig inte på Holden.

Jag tycker dock att det här är en bok man behöver läsa själv för att veta vart man står, det är svårt att bilda sig en uppfattning enbart genom att läsa vad andra tycker om boken. Det är en modern klassiker och jag förstår varför den här boken är det, men magin fungerar tyvärr inte på mig.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

Leave a Reply

