The Hobbit av J.R.R Tolkien

16170202

Titel: The Hobbit (sv. titel Hobbiten)

Författare: J.R.R Tolkien

Andra böcker om Midgård: The Lord of the Rings-trilogin (sv. titel Sagan om Ringen-trilogin), The Silmarillion, The Roverandom m.fl.

Utgivningsår: 1937

Originalspråk: Engelska

För ett par år sedan gjorde jag några tappra försök att läsa Sagan om Ringen-trilogin, men jag upplevde den alltid som långsam och seg och kom aldrig mer än hundra sidor in i första boken. Nu när jag är några år äldre och har lite mer tålamod med sega böcker bestämde jag mig för att göra ett nytt försök med Tolkien och jag bestämde mig för att läsa trilogin under sommaren, en bok varje månad i juni, juli och augusti. Sen kom jag på att det kanske är smart att värma upp med The Hobbit som dels är kortare och dels brukar beskrivas som mer lättläst än de andra tre.

Huvudpersonen i The Hobbit är Bilbo Baggins, en hobbit som lever ett bekvämt och bekymmerslöst liv i sitt hus och njuter av god mat och en lugn tillvaro tills den dag han får besök av trollkarlen Gandalf. Nästa dag invaderas hans hus av ett antal dvärgar vars folk många år tidigare flydde det berg där de levt och samlat rikedomar då draken Smaug tog över berget och dödade alla de dvärgar som inte hann fly. Dvärgarna är ledda av Thorin Oakenshield vars farfar var den sista kungen över berget, och han är mån om att ta tillbaka det som en gång var deras.

Dvärgarna har bestämt sig för att återvända till berget och Gandalf har redan erbjudit sin hjälp, men sällskapet är i behov av en fjortonde medlem och det är trollkarlen som har föreslagit Bilbo. Den lille hobbiten är minst sagt motvillig att lämna sitt bekväma liv, men det finns något äventyrslystet inom honom som gör att han följer med på sitt livs äventyr.

Jag vet inte om det är för att jag har ändrats som läsare eller för att den här boken är betydligt mindre intensiv på miljöbeskrivningarna än Sagan om Ringen, men jag upplevde The Hobbit som ganska lättläst. Äventyret höll jämnt och ganska högt tempo genom hela boken även om slutet var ganska abrupt, jag kan bara föreställa mig hur mycket de kommer dra ut på det i den sista filmen.

Bilbo är lite irriterande i början men utvecklas väldigt mycket som karaktär under bokens gång vilket jag gillar. Dvärgarna är ett ganska buttra typer och de har inte speciellt många unika personlighetsdrag förutom Bombur som är fet. Thorin är egentligen den enda av dem som är en “egen” karaktär, de andra smälter mest ihop vilket är lite tråkigt. De har dock sina stunder och är stundvis ganska underhållande.

Jag tycker dock mycket om boken och är oerhört imponerad över världen som Tolkien bygger upp, och ändå känns det bara som ett smakprov på Sagan om Ringen. Det är en mycket enklare bok än trilogin vilket är passande eftersom att den faktiskt riktar sig till en något yngre publik. Jag kan absolut rekommendera The Hobbit, i synnerhet om du precis som jag försökt dig på Sagan om Ringen och inte riktigt orkat.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

Leave a Reply

