April 2014

Antal lästa böcker: 7

Antal biblioteksböcker: 0

Antal böcker från min bokhylla: 7

Bästa bok: The House of Mirth av Edith Wharton

Sämsta bok: The Lovely Bones av Alice Sebold

Författarnationaliteter: USA, Storbritannien, Irland

In the Woods av Tana French (sv. titel Till Skogs)

Läs mitt inlägg om boken här

Vile Bodies av Evelyn Waugh

Jag visste inte särskilt mycket om Evelyn Waugh innan jag plockade upp den här boken, och även om jag visste om att Vile Bodies är en satir så var jag ändå lite oförberedd på Waughs unika stil.

Boken handlar om en grupp unga, bekymmerslösa människor i tjugotalets London som inte verkar har några större åtaganden i livet än att roa sig. I centrum står en ung man vid namn Adam Fenwick-Symes som är förälskad i Nina Blount, och boken följer dem och deras vänner.

Humorn är svart och speciell, och det tog mig alltid en stund att komma in i boken och vänja mig vid stilen varje gång jag satte mig och läste. Det var dock underhållande stora delar av tiden och jag kommer definitivt läsa mer Waugh.

The House of Mirth av Edith Wharton

Läs mitt inlägg om boken här

Just in Case av Meg Rosoff

Jag trodde att den här boken skulle vara en ganska standard, okomplicerad YA, men den visade sig vara en av de mest udda YA-böcker jag någonsin stött på. Jag vet inte vad jag ska tycka om den och knappt hur jag ska förklara vad den handlar om. Huvudpersonen är David Case, en brittisk tonårspojke. Boken inleds med att David hindrar sin ettårige lillebror att hoppa från ett fönster vilket följs av en “konversation” med lillebrodern. Eftersom ettåringar inte pratar så är det givetvis bara nonsens som kommer ut ur broderns mun, men vi läsare får ändå reda på vad babyn tänker och vill säga.

David är stensäker på att Ödet är på jakt efter honom och bestämmer sig för att lura Ödet. Han byter namn till Justin (Just-in Case) köper nya kläder och börjar hänga med en äldre tjej som mest är intresserad av att fotografera honom. Han skaffar sig också en osynlig hund.

Som sagt, extremt konstig, en av de absolut mest udda böcker jag någonsin har läst. Även om jag inte gillade den så känner jag ändå att jag vill läsa om den och kanske få lite mer förståelse andra gången. Jag tror nämligen att den har någon slags potential och att under en omläsning skulle jag kanske kunna förstå bättre vad författaren menar.

The Enchanted April av Elizabeth von Arnim

Läs mitt inlägg om boken här

The Lovely Bones av Alice Sebold (sv. titel Flickan från ovan)

Läs mitt inlägg om boken här

The Tales of Beedle the Bard av J.K Rowling

Jag har haft den här boken ståendes på min bokhylla i åratal och har läst en saga någon gång då och då, men för någon vecka sedan fick jag för mig att jag skulle läsa igenom allihopa (för att skjuta upp tentaplugget lite till) och det tog mig bara någon timme, men vilken underhållande timme! J.K Rowling är verkligen en fantastiskt duktig berättare, och jag tycker att hon har fallenhet för att skriva sagor. Det finns vissa likheter med klassiska sagor men ingenting känns kopierat rakt av utan det känns snarare som att sagorna i Beedle the Bard skulle smälta in väl bland Hans och Greta, Rapunzel och de andra.

Jag tycker inte att den här boken är ett “måste” för alla som gillar Harry Potter-böckerna. Om sagor inte är din grej förlorar du ingenting på att hoppa över den här lilla boken, men om du tycker att den låter intressant måste du absolut läsa den.

_________________________________________________________________________

Läser just nu

East of Eden av John Steinbeck

The Catcher in the Rye av J.D Salinger

Vill läsa i april

The Hobbit av J.R.R Tolkien

Time Stops for no Mouse av Michael Hoeye

Leave a Reply

