The Lovely Bones av Alice Sebold

13512700 (1)

Titel: The Lovely Bones (sv. titel Flickan från ovan)

Författare: Alice Sebold

Andra böcker av samma författare: Lucky, The Almost Moon m.fl

Utgivningsår: 2002

Originalspråk: Engelska

Ni vet den där känslan man får ibland när man läser en bok att det omöjligt kan vara samma bok som människor hyllar i varenda tidning och i vartenda hörn på Internet? Jag kände lite så när jag läste Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, och jag känner det än mer när jag oinspirerat tar mig igenom Alice Sebolds bästsäljare The Lovely Bones.

Inledningen med en riktigt obehaglig mord- och våldtäktsscen är dock väldigt välskriven och kryper in ordentligt under skinnet, och jag skruvade upp förväntningarna en hel del på resten av boken efter att ha läst de första fyrtio sidorna. Men sedan går det bara utför.

The Lovely Bones handlar om Susie Salmon som när hon är fjorton år gammal och en helt normal tonårsflicka boendes i ett helt normalt villaområde när hon brutalt mördas av en av sina grannar. Men hennes berättelse slutar inte där, utan Susie vakar över sin familj, sina vänner och sin mördare från ovan och följer deras liv många år efter sin död.

Det är långsamt och tråkigt, jag kan inte beskriva det på något annat sätt. Jag har ingenting emot långsamma böcker om det fyller något syfte men The Lovely Bones är onödigt långsam och det finns ingenting som driver handlingen framåt. Idén är oerhört intressant och det finns så mycket potential, men jag tycker den förblir hopplöst outnyttjad. Det finns också en scen mot slutet av boken som man verkligen kan diskutera vad det egentligen är för något. (SPOILERS, MARKERA FÖR ATT LÄSA våldtäkt, hallucination eller bara övernaturlig sexscen?)

Jag skulle vilja säga att om du tycker att boken låter intressant: läs den, men jag kan inte helhjärtat göra det, för jag tyckte själv att den lät intressant och läste den och blev djupt besviken. Två svaga stjärnor blir betyget till Alice Sebolds hyllade debutroman.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

One thought on “The Lovely Bones av Alice Sebold

  1. Pingback: April 2014 | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

