In the Woods av Tana French

2459785 (1)

Titel: In the Woods (sv. titel Till Skogs)

Författare: Tana French

Andra böcker i samma serie: #2,The Likeness, #3, Faithful Place, #4 Broken Harbour och #5, The Secret Place

Utgivningsår: 2007

Originalspråk: Engelska

Det fanns en tid då jag läste många deckare. Det var när jag var i femtonårsåldern och kände mig ganska “klar” med ungdomssortimentet på biblioteket. Jag hade svårt att orientera mig bland “vuxenböckerna” och deckarna blev min räddning eftersom de var enkelt skrivna utan massa krusiduller och höll högt tempo. Jag plöjde igenom stora delar av det framförallt svenska och norska deckarutbudet innan jag helt plötsligt slutade helt med deckare. Jag var rätt mätt på mord och hemskheter, hade vant mig mer vid “vanliga vuxenböcker”, och nuförtiden läser jag kanske en eller två om året om någon författare jag gillar kommer ut med en ny.

Men så hörde jag så mycket lovord om irländska Tana Frenchs In the Woods, att den var riktigt bra och annorlunda och med en överraskande twist på slutet, och jag bestämde mig för att testa.

Boken börjar en sommardag i ett bostadsområde utanför Dublin med att tre barn leker i skogen när de helt plötsligt försvinner spårlöst. Man hittar Adam Ryan, en av de tre vännerna, relativt oskadad, men utan minnen av vad som har hänt honom eller de andra två barnen. Trots stora insatser förblir försvinnandet olöst och ett fortsatt mysterium.

Sedan hoppar vi framåt i tiden. Adam, som numera går under sitt mellannamn Robert, jobbar som kriminalassistent i Dublin, och när en liten flicka hittas mördad i närheten av platsen där hans två vänner försvann tjugo år tidigare är det han och hans partner Cassie som blir ansvariga för utredningen. Parallellt med att de försöker lösa mordet börjar Robert minnas fragment av det som hände i skogen när han var barn.

In the Woods är på de allra flesta sätt en ganska klassisk deckare. Jag trodde faktiskt att den skulle vara betydligt mer annorlunda från den standardmall för deckare som finns än den faktiskt var och jag blev lite besviken eftersom jag hört så mycket lovord om Tana French. Jag var under intrycket av att det skulle vara mer psykologisk thriller och mindre klassisk deckare, och även om boken definitivt är det förstnämnda så ÄR det samtidigt väldigt mycket traditionell mordutredning också.

Det är dock en välskriven bok med mycket spänning och högt tempo, och karaktärerna är bra och intressanta. Tyvärr lyfter inte In the Woods riktigt så mycket mot slutet som jag hade hoppats även om jag gillar slutet. Boken är också den första i en serie, så troligtvis är det därför French lämnat en hel del lösa trådar.

Det blir tre stjärnor till In the Woods, och jag tror inte att jag kommer läsa nummer två i serien, The Likeness.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

One thought on “In the Woods av Tana French

  1. Pingback: April 2014 | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

