The sky is everywhere av Jandy Nelson

10231501

Titel: The sky is everywhere (sv. titel Himlen börjar här)

Författare: Jandy Nelson

Andra böcker av samma författare: I’ll give you the sun (kommer ut i september 2014)

Utgivningsår: 2003

Originalspråk: Engelska

Det här är en av de YA-böcker jag har hört mest lovord om de senaste åren och som jag minns att jag tålmodigt väntade på att mitt bibliotek skulle köpa in, vilket aldrig hände. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade den billigt begagnad och äntligen fick chans att läsa den.

The Sky is Everywhere handlar om sjuttonåriga Lennie som när boken börjar försöker hantera sorgen efter sin syster Baileys plötsliga död. Lennie och Bailey har växt upp hos sin mormor efter att deras mamma lämnade dem när de var små, och när Bailey dör blir Lennie ensam. Men det är inte bara sorgen efter Bailey som upptar Lennies tankar, utan också två killar. Toby, Baileys pojkvän som förstår Lennies sorg på ett annat sätt än alla andra och den nyinflyttade Joe som spelar i samma orkester som Lennie.

Boken är utmärkt skriven, språket är verkligen bra, och jag gillar dikterna som finns i början och slutet av vissa kapitel. Språket är dock den här bokens styrka, för jag tycker att mycket annat inte lever upp till sin fulla potential. Jag har lite motstridiga känslor för Lennie, som å ena sidan är en rätt cool, klarinettspelande tjej men som å andra sidan hånglar med sin döda systers pojkvän. Handlingen går lite på tomgång under lite för stora delar av boken vilket drar ner helhetsintrycket avsevärt.

Förresten, vad gör Wuthering Heights i den här boken? Om man nödvändigtvis ska nämna en annan bok i en bok så mycket som författaren gör i den här måste det finnas en anledning, någon typ av symbolik eller paralleller som kan dras mellan dem. Det finns inte många paralleller att dra mellan The Sky is Everywhere och Wuthering Heights, även om författaren verkar försöka få till något med kärlekshistorien mellan Lennie och Joe vs. Cathy och Heathcliff. Det blir mest löjligt i mina ögon och jag önskar att författaren valt att låta bli att nämna sin favoritbok i sin egen bok.

Mycket välskriven YA vars handling tyvärr inte lever upp till sin fulla potential, men jag kan definitivt tänka mig att läsa något mer av Jandy Nelson i framtiden om det låter intressant. Hennes andra bok heter I’ll Give You the Sun och kommer ut i september i år.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

One thought on “The sky is everywhere av Jandy Nelson

  1. Pingback: Mars 2014 | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

