Madame Bovary av Gustave Flaubert

16000362 (1)

Titel: Madame Bovary

Författare: Gustave Flaubert

Andra böcker av samma författare:

Utgivningsår: 1856

Originalspråk: Franska

Madame Bovary har för mig alltid varit en av de där klassikerna som bara ska läsas för att förstå vad alla pratar om när de refererar till Flauberts mest kända verk. Men jag är väldigt glad att jag bestämde mig för att läsa den, för den är underbart skriven och får mig att önska att jag kunde läsa den exakt som Flaubert skrev den, på franska, för man tappar alltid lite grann i en översättning.

Boken handlar om en ung läkarhustru vid namn Emma Bovary som bor i en liten by på den franska landsbygden tillsammans med sin man. Emmas make, Charles, är trivs bra med sin plats på jorden och är nöjd med det stillsamma livet på landet. Emma är betydligt mer ambitiös och längtar efter ett mer flärdfullt liv, men hon lever i en tid då en kvinnas ambitioner var begränsade av hennes make. I brist på annat inleder hon en affär för att få mer dramatik och äventyr i vardagen.

Emma Bovary är verkligen inte en karaktär man instinktivt tycker om. Hon är snobbig och ytlig och samtidigt naiv. Hon är inte på något vis en ointressant karaktär, tvärtom, om man gillar att läsa om otrevliga människor (vilket jag gör) så är hon definitivt intressant att följa.

Jag har läst två andra böcker i år med teman som liknade det i Madame Bovary: Anna Karenina av Lev Tolstoj och The Painted Veil av W. Somerset Maugham. Alla tre böckerna handlar om unga kvinnor fast i äktenskap som tråkat ut dem och som söker spänning genom en otrohetsaffär. Det är tre mycket olika böcker men det är intressant att se hur olika vägar de tre författarna väljer att ta. Tolstoj och Flaubert var ungefär samtida (båda deras böcker publicerades på 1850-talet) medan Maugham levde betydligt senare (The Painted Veil är publicerad 1925), och det märks inte minst genom att Kitty Fane i The Painted Veil faktiskt har karaktärsutveckling, och dessutom är moralen i den boken en helt annan än i de andra två.

Jag tycker definitivt att Madame Bovary är läsvärd, den är fantastiskt skriven och det är en bok man bär med sig efteråt, ingenting man bara glömmer av. Jag tycker bättre om de andra två böckerna med liknande teman som jag nämnt tidigare, men Madame Bovary är absolut inte dålig.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

One thought on “Madame Bovary av Gustave Flaubert

  1. Pingback: Mars 2014 | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

