Mildred Pierce av James M Cain

10565767

Titel: Mildred Pierce

Författare: James M Cain

Andra böcker av samma författare: The Postman Always Rings Twice, Double Inemnity m.fl.

Utgivningsår: 1941

Originalspråk: Engelska

HBO gjorde en miniserie baserad på Mildred Pierce med Kate Winslet i titelrollen för några år sedan, och jag minns att jag såg det första eller kanske de två första avsnitten med min mamma innan jag av någon anledning slutade. Men även om det har gått ett par år sedan jag såg de där två avsnitten så minns jag flera av scenerna oerhört väl, och det var därför jag inte tvekade att ta med Mildred Pierce i min senaste bokbeställning.

Det är tidigt trettiotal i Kalifornien mitt under depressionen, och en ung hemmafru bakar en kaka i ett lugnt villaområde. Hennes namn är Mildred och hon är gift med en man vid namn Bert, och innan depressionen var de ett ganska välbärgat par. Han hade med mer tur än skicklighet lyckats tjäna pengar genom fastigheter, och så länge ekonomin var god höll äktenskapet ihop, men när slantarna försvinner gör äktenskapet det också. Boken inleds nämligen med att Mildred kastar ut sin make och måste helt plötsligt stå på egna ben.

De har två döttrar tillsammans. Den snälla, bekymmerslösa lillasystern Ray som är som de flesta barn, och storasystern Veda. Veda är en av de intressantaste karaktärerna jag någonsin har stött på, och det är hon som utgör kärnan av den här boken

Mildred Pierce är ingenting för läsare som gillar karaktärer som man gillar. Det är en bok om människor som oftast är riktigt osympatiska, inte minst huvudpersonen Mildred. Stolt och högfärdig är hon i början av boken, och trots att hon inte har så mycket som en High School-examen och landet befinner sig i en ekonomisk kris kan hon inte nedlåta sig att ta ett enkelt jobb trots att hon inte kan ge sina barn mat. Men även om Mildred på många sätt är lätt att tycka illa om så fokuserar man all sitt hat på en annan karaktär. Veda.

Precis som sin mor så är Veda stolt och högfärdig men mer åt det snobbiga hållet, och dessutom har hon en förmåga att få människor att göra precis som hon vill. Redan som barn lyckas hon få barnvakten att sätta på sig uniform och bära Veda och Rays baddräkter och handdukar till simbassängen som om de vore små prinsessor.

Veda är Mildreds svaga punkt, hon vill ge sin dotter allt hon vill ha och lite till, och framförallt vill hon att Veda ska klättra högt upp på den sociala stegen. När Mildred till slut sväljer stoltheten och börjar arbeta berättar hon inte för sin elvaåriga dotter vad hon arbetar med för att hon skäms. Veda ser det som självklart att hon ska ha fina saker och att andra ska passa upp på henne, för henne är det lika naturligt som att andas.

Jag minns inte om det är i boken eller i en recension som jag har läst en liknelse av Veda med en blodigel som suger i sig det hon vill ha utan att de någonting tillbaka och sedan fortsätter vidare till nästa offer, och det stämmer in så väl.

Men boken handlar inte bara om Veda, utan också om hur en ensamstående kvinna utan någon utbildning eller ens arbetslivserfarenhet eller några pengar lyckas blir en framgångsrik företagare, och kom ihåg att boken är skriven av en manlig författare på 40-talet. Men självklart slutar inte boken när affärerna blomstrar och alla är någorlunda lyckliga, för det finns ju en blodigel med i leken…

Mildred Pierce är en riktig bladvändare med minnesvärda karaktärer och väl uppbyggd handling. Det är dock inte en bok för alla, men om du brukar gilla frustrerande osympatiska karaktärer tycker jag definitivt att du ska bekanta dig med Veda.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

One thought on “Mildred Pierce av James M Cain

  1. Pingback: Februari 2014 | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

