Gold av Chris Cleave

13552160

Titel: Gold (sv. titel Guld)

Författare: Chris Cleave

Andra böcker av samma författare: The Other HandIncendiaryLittle Bee (finns översatt till svenska med samma titel)

Utgivningsår: 2012

Originalspråk: Engelska

Det är lite av Chris Cleaves grej att inte avslöja särskilt mycket av bokens handling på bokens baksida, och kanske förstör jag hans storslagna planer bara genom att göra ett inlägg om den här boken

Boken handlar om tre stycken unga britter som ägnar sig åt professionell velodromcykling. Boken tar sin början när Zoe, som alltid levt för cyklingen och enbart cyklingen, står på startlinjen för OS-finalen i Aten. Kate, som egentligen också borde vara där är istället hemma i London och försöker hindra sin bebis från att stoppa in olämpliga saker i munnen, och hennes man Jack, Sophies pappa, är i Aten och förbereder sig för sitt egna lopp.

Boken växlar mellan olika tidpunkter i de tre huvudpersonernas liv. Från deras första möte som tonåringar tills månaderna av förberedelser inför OS i London. Ibland är det lite svårt att hänga med; en av bokens nyckelhändelser uppfattade jag som att den inträffade flera år senare än den faktiskt gjorde, vilket rörde till det i huvudet på mig i flera kapitel.

Zoe är en frustrerande men intressant karaktär. Cyklingen är det enda hon kan och hon är livrädd för vad som kommer hända när hon inte kan cykla längre. Mot slutet av boken blir jag riktigt arg på henne och tycker riktigt illa om henne även om jag samtidigt tycker synd om henne. Kate är den heliga modern som uppoffrar sin karriär för sitt barns skull, och Jack tycker jag gör lite för många dumma saker som inte tas upp i handlingen som de borde.

Det är egentligen inget fel på Gold, men boken är lite som en konståkare som har helt rätt teknik men missat den konstnärliga biten. För Gold gör allting rätt; har prydligt bockat av alla kriterier för hur en bok ska skrivas men lyckas ändå inte bli mer än okej-bra för mig. Kanske är det för att den är så väl uppbyggd som jag ser så tydligt när boken ska ta en vändning och åt vilket håll den kommer vända.

Det är också därför man inte ska läsa på för mycket om handlingen innan man läser boken, för om någon beskriver boken är det glasklart vad som kommer hända.

Jag kommer dock ge Chris Cleave en chans till, främst för att jag redan äger en av hans andra böcker, The Other Hand. 

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Köp boken på engelska hos BokusAdlibris eller Book Depository

Leave a Reply

