Januari 2014

Antal lästa böcker: 9

Antal biblioteksböcker: 3 

Antal böcker från min bokhylla: 6

Bästa bok: Anna Karenina av Lev Tolstoj

Sämsta bok: Allegiant av Veronica Roth

Anna Karenina av Lev Tolstoj (finns översatt till svenska med samma titel)

Läs inlägg här

The 5th Wave av Rick Yancey (sv. titel Den Femte Vågen)

Läs inlägg här

Just One Year av Gayle Forman

Jag läste Just One Day i höstas och blev mycket positivt överraskad. Precis som när jag läste Anna and the French Kiss förra året så hade jag mycket låga förväntningar och förvånades över hur välskriven och bra boken var. Jag tycker inte att den här boken är riktigt lika bra även om Gayle Forman skriver fantastiskt. Kanske är det för att förväntningarna var högre, eller kanske är den här boken helt enkelt inte lika stark som den första. Jag tyckte att delen av boken som spenderas i Indien var den klart bästa.

Just One Year är en “companion novel” till Just One Day, men till skillnad från Stephanie Perkins böcker som går utmärkt att läsa som fristående bör man läsa Just One Day först för att förstå handlingen.

Between Shades of Grey av Ruta Sepetys (sv. titel Strimmor av hopp)

Läs inlägg här

Allegiant av Veronica Roth

Läs inlägg här

Animal Farm av George Orwell (sv. titel Djurfarmen)

Animal Farm är precis som 1984, Orwells andra mycket kända bok, en fascinerande bok med mycket tydlig symbolik som handlar om en bondgård där djuren driver bort bonden och etablerar sitt egna system.

Om man inte är van vid att läsa klassiker tror jag att Animal Farm skulle kunna vara ett utmärkt ställe att börja på. Det är en mycket kort bok, upplagan jag läste var strax under 100 sidor, den är publicerad 1950 vilket inte gör den särskilt gammal och den riktar sig till en yngre publik och har därför mycket tydlig symbolik. Jag tyckte den var toppen och kommer troligtvis göra ett helt inlägg tillägnat den här boken så småningom.

Excellent Women av Barbara Pym (sv. titel Förträffliga Fruntimmer)

Charmig, rolig och lättläst, skriven med samma glimt i ögat som Jane Austen fast under 50-talet! Läs inlägg här

The Painted Veil av W. Somerset Maugham

En förhållandevis kort roman som handlar om en ung kvinna vid namn Kitty som bor tillsammans med sin make i Hong Kong. Kitty är i början av boken en ganska ytlig ung kvinna som har inlett ett förhållande med en annan man eftersom hon tycker att hennes make är för tråkig.

När Kitty tvingas följa med sin make rakt in i en kolera-epidemi förändras allt, och Kitty börjar sakta men säkert utvecklas som människa. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken, som dessutom är ett väldigt tydligt exempel på hur man kan lyckas med snabb men trovärdig karaktärsutveckling.

A Monster Calls av Patrick Ness (sv. titel Sju minuter över midnatt)

Läs inlägg här

Leave a Reply

