Excellent Women av Barbara Pym

3968796

Titel: Excellent Women (sv. titel Förträffliga fruntimmer)

Författare: Barbara Pym

Andra böcker av samma författare: The sweet dove died (sv. titel Kärlekens klenoder), Quartet in Autumn (sv. titel Höstlig Kvartett) m.fl

Utgivningsår: 1952

Originalspråk: Engelska

Barbara Pym är en sådan där författare som rekommenderas lite här och var, och jag kände att det var dags att prova en av hennes böcker.

Excellent Women utspelar sig i 50-talets London och kretsar kring Mildred Lathbury, en ensamstående kvinna strax över trettio. Eftersom hon inte har någon familj att ta hand om ser många i hennes omgivningen henne som en kvinna som lever för andra. Om man har ett problem, oavsett vad det är, så kan Mildred hjälpa till.

Boken inleds med att ett ungt par flyttar in i lägenheten intill, och Mildred förstår ganska omgående att Mr och Mrs Napier har en del problem sinsemellan. Mildred blir involverar sig och försöker lösa paret Napiers problem, och även om hon inte vill ta någons parti så kan hon inte låta bli att tycka väldigt mycket om den charmige Mr Napier.

Det är oerhört brittiskt. Det dricks te på var och varannan sida (bokstavligt talat), Mildred är en väldigt ordentlig och väldigt typiskt engelsk person och boken utspelar sig dessutom i London. Det är den typen av bok när man verkligen kan höra karaktärernas tydliga accent á la Downton Abbey i huvudet när man läser dialogerna och där man tänker sig det mest typiskt engelska man kan komma på för att föreställa sig olika miljöer.

Men det är en lättläst och stundtals väldigt rolig roman, om man gillar humorn det vill säga. Jag kan tänka mig att det är en bok som är ganska svår att översätta eftersom brittisk humor, eller humor överlag, ofta förloras i översättningar. Jag förstod exempelvis inte alls humorn i Jane Austens böcker förrän jag läste dem på engelska, och därför kan Excellent Women med fördel läsas på sitt originalspråk. Det är inte ens säkert att den går att hitta på svenska, jag fick leta runt en bra stund för att hitta bokens svenska titel, Förträffliga Fruntimmer (som för övrigt är en så bokstavlig översättning att jag skrattade när jag såg den).

Det sägs förresten ofta att Barbara Pym påminner om Jane Austen, och jag är beredd att hålla med. Om Austen hade skrivit sina böcker på 1950-talet hade de garanterat liknat Pyms. I synnerhet om man gillar Jane Austens Persuasion som är ett av hennes lite mognare verk kan jag tänka mig att man kommer tycka om Excellent Women som liksom Persuasion har en lite äldre huvudperson. Persuasion är dock inte en av mina favoriter av Austen eftersom jag inte alls kan relatera till Anne Elliot som karaktär lika väl som många av de yngre huvudpersonerna i de andra böckerna, och jag har lite samma problem med Mildred. Jag tycker dock egentligen om Mildred som karaktär, hon känns väldigt levande och äkta, men jag kan bara inte riktigt relatera till henne.

Klart underhållande läsning och jag kommer definitivt att hålla ögonen öppna efter fler Pym-böcker i framtiden.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depsitory

One thought on “Excellent Women av Barbara Pym

  1. Pingback: Januari 2014 | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

