Between Shades of Grey av Ruta Sepetys

7824322

Titel: Between Shades of Grey (sv. titel Strimmor av hopp)

Författare: Ruta Sepetys

Andra böcker av samma författare: Out of the Easy

Utgivningsår: 2011

Originalspråk: Engelska

Det surrades en hel del om den här boken i bloggvärlden för något år sedan, och det var i samband med det som jag köpte den, men Ruta Sepetys debutroman fick stå och samla damm på bokhyllan ett bra tag innan jag kom mig för att läsa den.

Boken handlar om femtonåriga Lina som bor med sin familj i en småstad i Litauen. Hon är en helt vanlig tonåring tills en dag då hennes pappa försvinner. Samma kväll bultar sovjetiska soldater på dörren och ger Lina, hennes mamma och hennes bror tjugo minuter på sig att packa ihop sina tillhörigheter innan de tvingas iväg till en uppsamlingsplats. Boken är indelad i tre delar, och den första delen är en tågresa.

Först och främst tycker jag att det är ett mycket bra upplägg som författaren har valt. Andra Världskriget är kanske en av de vanligaste historiska händelserna som skildras i skönlitteratur, men inte är det många böcker som handlar om tonårsflickor från Litauen som deporteras till sovjetiska arbetsläger i Sibirien.

Jag tror att den här boken hade tjänat på att inte anpassas så mycket till en tonårspublik. Det känns som att mycket av innehållet, framförallt det våldsamma, har tonats ner för att passa yngre läsare, och det resulterar i att det blir inte lika gripande som det hade kunnat vara. Inte för att mer våld gör en bok bättre, utan för att det känns som att antingen förlaget eller författaren själv har suddat bort en hel del som säkert fanns med i tidiga utkast för att kunna marknadsföra boken som YA. För alla böcker som handlar om tonåringar måste ju nödvändigtvis vara YA… *suck*.

Kanske är det också meningen att läsaren inte ska veta så mycket om Stalins arbetsläger där så många människor miste sina liv, och att den här boken ska öppna ögonen. På den punkten gör boken verkligen sitt jobb. Om man inte är medveten om omfattningen av de sovjetiska arbetslägren kan jag tänka mig att den här boken är en smärre chock. Och det är bra! Varenda människa känner till hemskheterna som pågick i Hitlers förintelseläger, men det är lätt att glömma att det begicks lika grymma brott på andra håll också, men man brukar ju säga att vinnarna skriver historien… Jag tyckte också att det var väldigt intressant att få reda på mer om de baltiska ländernas situation under Andra Världskriget, för det var något som jag inte visste särskilt mycket om.

Jag hade en period i mitt liv när jag läste allt jag kunde om Andra Världskriget, och då hade jag säkert älskat den här boken, men nu känner jag att jag hade velat ha mer än den här barnvänliga versionen av det som hade kunnat vara en väldigt realistisk skildring. Jag tycker nämligen att Sepetys lyckas beskriva den eländigt hopplösa situationen Lina och hennes familj hamnar i väldigt väl, men det känns hela vägen som att någon har varit och petat bort de grymmaste bitarna,

Huvudpersonen Lina är en ganska intetsägande karaktär, men det tycker jag inte gör så mycket. Hon känns som en verklig person, en typisk tonåring, och därför känns det ännu mer absurt när hon hamnar i ett arbetsläger i Sibirien.

Boken slutar väldigt abrupt, jag tänker inte berätta hur, men helt plötsligt när man bläddrar för att läsa nästa sida kommer man till en epilog. Boken hade kunnat avslutats snyggare även om jag tycker att epilogen är ganska bra.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

One thought on “Between Shades of Grey av Ruta Sepetys

  1. Pingback: Januari 2014 | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

