Bunheads av Sophie Flack

11890472

Titel: Bunheads

Författare: Sophie Flack

Utgivningsår: 2012

Originalspråk: Engelska, finns ej översatt till svenska

Jag har alltid varit fascinerad av balett. Även om det närmaste jag själv någonsin kommit balett är de ballerinainspirerade gymnastikdräkterna jag och alla andra hade på skolidrotten på lågstadiet, så har jag alltid beundrat denna speciella konstform. Jag och min syster hade en VHS när vi var små med Angelina Ballerina, en tecknad serie om en balettdansande mus som vi nog sett nästan lika många gånger som våra Disney-filmer, och när jag förra sommaren hittade en australiensisk tonårsserie som hette Dance Academy (tänk Blue Water High fast med dans istället) var lyckan gjord.

Därför är det kanske inte så konstigt att jag hajade till när jag såg Bunheads på utförsäljningssidan på Book Depository, och inte heller så konstigt att jag till slut köpte den.

Boken handlar om nittonåriga Hannah som är med i ett framgångsrikt balettkompani i New York. Hela hennes liv kretsar kring hennes dansen och den kräver hennes fulla hängivenhet. Allt hon gör påverkar hur väl hon presterar, och hur väl hon presterar påverkar hur många steg närmare hon kommer det som hon och de andra dansarna i corps de ballet åtrår mest av allt; ett solo.

När boken börjar är Hannah 100 % hängiven. Hon tycker att det är värt att spendera all sin tid på att träna, hon tycker att det är värt att hålla en superduperstrikt diet för att få den ideala kroppen, och hon tycker att det är värt att uppoffra allt som vanliga ungdomar sysslar med; studier, kompisar utanför jobbet, hobbyer, förhållanden. Men när hon får provsmaka vad livet har att erbjuda mer än balett börjar hon för första gången i livet tvivla på om hon verkligen vill leva bara för dansen.

Bunheads är inte alls så dramatisk med det ena chockerande avslöjandet efter det andra om vikthets, ätstörningar och knivar i ryggen som många andra böcker på temat balett är och som vi redan hört, utan är en betydligt mer nedtonad historia om Hannahs resa för att finna sig själv. Vikthetsen och knivarna i ryggen finns i bakgrunden, men de tar inte över. Jag gillar att Flack inte har tagit den stereotypa vägen utan har valt en mer nedtonad

Bokens största styrka är realismen. Det känns som att allt Flack skriver skulle kunna vara på riktigt, och det kanske inte är så konstigt eftersom att hon är gammal balettdansös själv, och det är nog inte en alltför drastisk slutsats att dra att boken delvis är baserad på egna erfarenheter. Jag tycker att Flack lyckas förmedla den atmosfär som finns bakom scenen på teatern där Hannah jobbar väldigt väl, och jag tycker även att hon ger en väldigt bra inblick i en dansares liv.

Jag hade önskat lite mer karaktärsutveckling, lite mer handling och lite mer… jag vet inte, bara mer! Men å andra sidan kanske mer av allt hade förstört den fina stämning som Flack lyckas bygga upp… 3.5 starka stjärnor ger jag till Bunheads, som rekommenderas till alla som tycker att den låter intressant. Ett visst intresse av balett kan dock vara en fördel eftersom boken handlar väldigt mycket om dansen. Man behöver inte kunna någonting, men man bör kunna stå ut med en hel del balettermer.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

Leave a Reply

