55 frågor

55 frågor som jag hittade hos bookclubben

1. Favoritbok i barndomen?
Många, många! En del självklara titlar som Harry Potter– och Narnia-serierna dyker givetvis upp i huvudet men en hel del andra också. Jag har alltid varit en hästtjej så Pia Hagmars böcker om Klara var favoriter under mellanstadiet.

2. Vad läser du just nu?
Excellent Women av Barbara Pym och Animal Farm av George Orwell, plus ett par antologier som jag läser ur då och då.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
A Storm of Swords av George R.R Martin, jag har bestämt mig för att läsa ut hela tredje boken innan serien börjar i april. (april!)

4. Dålig bokvana?
Att jag köper för många?

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Animal Farm av George Orwell, Just One Year av Gayle Forman, Mr Penumbra’s 24 Hour Book Store av Robin Sloan och ett par fysik- och kemiböcker till skolan.

6. Har du en läsplatta?
Nepp, har aldrig ens provat, men är inte så förtjust i att läsa på skärmar.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Det beror på boken. Om det är en lättläst bok läser jag gärna igenom den utan att bryta av med andra böcker, men ofta har jag en tågbok som är lite lättsammare och en “hemmabok” som är lite tyngre plus ett antal antologier som jag läser ur när lusten faller på. Nu är dock båda romanerna jag läser väldigt enkla eftersom Excellent Women var ännu lättsammare än jag hade väntat mig.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag är mer strukturerad när jag planerar vad jag ska läsa, försöker få mycket variation varje månad. Förr kunde jag läsa exempelvis tio YA-böcker en månaden och sen inte en enda YA på ett halvår, och då tröttnade jag lättare på vissa genrer.

9. Sämsta boken du läst i år?
Har bara hunnit läsa fem böcker än så länge men Allegiant, tredje boken i Divergent-trilogin var verkligen inte något bra avslut på serien.

10. Bästa boken du läst i år?
Som sagt, fem böcker, men jag inledde året mycket starkt med Anna Karenina som är en fantastisk bok om man ger den tid och tålamod.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Jag försöker variera mitt läsande och ständigt utmana mig själv med nya författare och genrer, så jag har ingen riktig bekvämlighetszon längre, inte som för några år sedan då jag mest läste ungdomsböcker.

12. Vilken är din bekvämlighetszon?

Nu besvarar jag visst frågorna i förväg… Jag vet inte riktigt vad min bekvämlighetszon är eftersom jag fortfarande håller på att ta reda på vad jag egentligen gillar att läsa nuförtiden. Jag känner att jag drar mot moderna klassiker, jag älskar 1900-talslitteratur.

13. Kan du läsa på bussen?
Nej, jag mår oftast illa. Tåget går dock utmärkt.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
De flesta av mina böcker lånar jag ut ganska generöst, dock inte dyra, fina utgåvor om inte personen svär på att lämna tillbaka boken i samma skick. Det är sällan någon som vill låna böckerna jag är rädd om eftersom i princip alla är på engelska. Jag tycker att böcker ska bli lästa, så om någon vill låna dem är det ändå ett positivt tecken, men jag är mycket trött på folk som inte lämnar tillbaka böcker som de lånat.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Inte längre, men jag gjorde det förr.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Ibland, speciellt i mina favoritböcker. Ibland skriver jag också datumet jag läste ut boken.

18. I studierelaterade böcker då?
Absolut, är det inte meningen att man ska göra det?

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Engelska. Om boken är skriven på engelska eller i princip alla andra språk förutom svenska så föredrar jag att läsa på engelska. Jag tycker att många svenska översättningar är lite sisådär, och eftersom min engelska inte är lika bra som min svenska kan jag inte se lika tydligt om en engelsk översättning är bra eller inte. Många klassiker, förutom de allra mest kända, översätts så sällan till svenska medan de får regelbundna engelska nyöversättningar. När det gäller böcker som är skrivna på språk som är nära besläktade med svenskan, som norska och danska, brukar jag dock läsa den svenska översättningen.

20. Vad får dig att älska en bok?
Karaktärer, handling, struktur, skrivsätt…

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om jag gillar den, eller om jag läser en bok och känner “den här boken skulle X gilla!”

22. Favoritgenre?
Fiction?😉

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Barnböcker

24. Favoritbiografi?

Biografier är inte riktigt min grej, kan inte minnas senast jag läste en
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej, aldrig

26. Favoritkokbok?
Jag tror inte jag äger en enda kokbok… men Leila Lindholms böcker med cupcake-recept är bra😀

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?

Det är femtonde januari! Jag har inte hunnit med mer än 5 böcker! Men Between Shades of Grey av Ruta Sepetys hade en del inspirerande stunder.

28. Favoritlässnacks?
Te

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Looking for Alaska av John Green

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Väldigt olika. Kritiker tycker ju ofta också olika.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag tycker det är kul att skriva om riktigt bra böcker, och jag tycker att det är lätt att skriva om riktigt dåliga böcker (och ja, ibland är det roligt också!). Svårast är de där böckerna som får två stjärnor som varken är bra eller dåliga.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Franska. Jag skulle sååååå gärna vilja läsa böcker på franska.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?

Jag läser ju inte skräck, men 1984 av George Orwell är mer skrämmande än de flesta skräckromaner men på ett helt annat vis.
34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Allt sorterat under genren skräck
35. Favoritpoet?
Det var längesen jag hade min poesiförälskelse, men jag var väldigt förtjust i Karin Boye ett tag.
36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
20? 30? Ingen aning faktiskt, men en gång nådde jag maxgränsen! *Stolt*
37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Det händer då och då, en på tio kanske.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Elizabeth Bennet, Remus Lupin, Luna Lovegood, Neville Longbottom, Marianne Dashwood, Matilda, Jon Snow, Jaime Lannister, Daenerys Targaryen, Lyra Belacqua… Skulle jag bara säga en?

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Jag tycker att Umbridge är en utmärkt skurk, en av mina favoritantagonister från Harry Potter. Tycker också att Mrs Danvers från Rebecca är mycket obehaglig, för att inte tala om Joffrey från A Song of Ice and Fire. Måste dock säga att jag tycker att Joffrey är ännu värre i TV-serien. I böckerna känns han mest som en bortskämd unge med sadistiska tendenser och för mycket makt men som kan sättas på plats, i TV-serien känns han som ett riktigt hot.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Något långt som jag kan ägna mycket tid åt

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Ingen aning, några månader?

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Det beror ju på hur man ser det. Om man ser det som att boken var så bra att jag inte ville att den skulle ta slut skulle jag nog säga Harry Potter-serien. Om man menar att boken var så seg och tråkig att man inte ville fortsätta så skulle jag nog säga On the Road av Jack Kerouac, den fick jag kämpa mig igenom.
43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Hunger, jag blir överlag väldigt lätt distraherad när jag är hungrig

44. Bästa filmatisering av bok?
Jag tycker att filmatiseringen av Hunger Games-böckerna är riktigt bra, mycket tack vare Jennifer Lawrence som är perfekt som Katniss.

45. Sämsta filmatisering av bok?

Här kan man ju välja och vraka, men Eragon-filmen är riktigt, riktigt dålig.
46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
I en fysisk bokhandel är det nog ett par hundra kronor, 400-500 kanske? På Internet å andra sidan… Vi ska nog inte prata om det.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Om den är både dålig, lång och seg. Dåliga, snabblästa böcker brukar jag läsa ut ändå.

49. Har du dina böcker organiserade?
Japp, i ett mycket komplicerat system

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behåller oftast, men försöker rensa lite emellanåt
51. Finns det böcker du undviker?
Skräck, såklart. YA-böcker med tjejer i balklänningar på omslaget.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?

Äta Djur av Jonathan Safran Foer gjorde mig arg på världen.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
The Bell Jar av Sylvia Plath

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
A Great and Terrible Beauty av Libba Bray

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
YA

Leave a Reply

