The 5th Wave av Rick Yancey

16101128

Titel: The 5th Wave (sv. titel Den Femte Vågen)

Författare: Rick Yancey

Andra böcker av samma författare: The Monstrumologistserien, Alfred Kroppserien m.fl

Utgivningsår: 2013

Originalspråk: Engelska

The 5th Wave är en av de YA-böcker från 2013 som fått allra mest hyllningar. Lovorden har formligen regnat över Yanceys Sci-Fi/apokalyptiska roman som handlar om sextonåriga Cassies kamp för överlevnad efter att utomjordingar har dödat stora delar av jordens befolkning.

Hon är helt ensam i det vilda, all civilisation har försvunnit och de få människor som finns kvar vet hon inte om de verkligen är vilsna människor som henne själv eller utomjordingar som ser ut som människor. Det går inte att lita på någon, och hon tvingas därför fatta en hel del tuffa beslut. Cassies mål är att hitta sin lillebror som hon separerats från, och även om hon inte ens vet om han fortfarande lever ger hon sig av för att hitta honom.

Boken är dock inte skriven enbart ur Cassies perspektiv, men det är lite av en spoiler att avslöja vilka de andra karaktärerna är, så därför kan jag inte skriva så mycket om dem. Jag gillar dock Zombie som karaktär. Han är en sympatisk och väldigt verklig karaktär, och jag tycker om hans PoV bäst.

Även om jag tycker att boken överlag var välskriven så blir rytmen på vissa ställen lite hackig. Cassie kan vara mitt uppe i en jakt- eller slagsmålsscen när den helt plötsligt bryts av en tillbakablick till hennes gamla liv. Jag förstår att det är viktigt med tillbakablickar för att läsaren ska förstå Cassies personlighet och vad hon hade för liv innan, men det hade kunnat göras väldigt mycket smidigare.

Det är en bok med högt tempo, mycket action och en bra och spännande handling. Jag gillar också att det finns en hel del moraliska dilemman i boken som författaren inte bara sopar under mattan som vissa YA-författare gör, utan att de faktiskt tas upp ordentligt. Jag hade dock önskat lite mer… handling? Upplägget är bra, riktigt bra till och med. Det är en hopplöst omöjlig situation när man inte kan se vem som är människa eller alien, och boken har alla möjligheter att bli fantastisk, men handlingen matchar inte upplägget. Framförallt är den ganska förutsägbar, många nyckelhändelser och stora avslöjanden kunde man förutse flera kapitel i förväg, och det drar ner betyget lite grann.

Det finns också en del mindre saker jag stör mig på i boken, exempelvis nallebjörnen. Jag fattar att nallebjörnen har ett enormt emotionellt värde för Cassie och att den är en viktig symbol, men gick hon inte lite väl långt vissa gånger för att få den med sig? Jag förstår att hon vill hålla fast vid varenda liten sak som är bekant för henne, och att det är hennes “mål” att återförena nallen med sin lillebror, men är den verkligen värd att riskera livet för?  Jag måste säga att jag tycker att Yancey överdrev nallebjörnens roll lite grann.

The 5th Wave är den första boken i en serie och det är ännu oklart hur många böcker den kommer bestå av, men nummer två har fått titeln The Infinite Sea och kommer ut senare i år. The 5th Wave blev också mycket snabbt översatt till svenska och finns att köpa i svenska bokhandlar.

Sammanfattningsvis så tycker jag att The 5th Wave är en spännande, överlag välskriven bok med välutvecklade karaktärer, och om du gillar dystopiskt, speciellt åt Sci-Fi hållet, tycker jag absolut att du ska läsa den. Jag tycker kanske inte att den lever upp till sin fulla potential, men det finns alla möjligheter för serien att utvecklas i senare böcker. Jag ger The 5th Wave 3.5 stjärnor och efter en stunds övervägande avrundar jag uppåt till 4.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

One thought on “The 5th Wave av Rick Yancey

  1. Pingback: Januari 2014 | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

