Läslöften 2014

12 böcker jag vill läsa 2014

Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke (finns översatt till svenska med samma titel)

En svart tegelsten som står på hyllan och väntar på att jag ska bli inspirerad att läsa den. Den låter riktigt spännande, men den är ju så stor!

Anna Karenina av Leo Tolstoj (finns översatt till svenska med samma titel)

Det kanske är lite fusk att ha med den här på listan eftersom jag började läsa den under de sista dagarna 2013, men eftersom boken är 900 sidor så har jag den större delen kvar. När jag gick igenom listor på kända klassiker insåg jag att rysk litteratur är ett stort, svart hål för mig, och därför har jag de senaste månaderna försökt lista ut vart jag ska börja. Det har inte varit helt lätt eftersom väldigt många av de mest kända ryska romanerna är väldigt tunga, både bokstavligt och bildligt talat, och jag ville gärna börja med något som inte var för segt. Att valet föll på Anna Karenina, som är en tegelsten, var för att handlingen lät precis som något jag skulle gilla. Om den hade varit hälften så lång hade jag säkert läst den för flera år sedan.

Middlesex av Jeffrey Eugenides (finns översatt till svenska med samma titel)

Jag läste både The Virgin Suicides och The Marriage Plot av Jeffrey Eugenides förra året och älskade den första och gillade den andra. Jag lånade och började faktiskt läsa Middlesex förra året men var tvungen att lämna tillbaka den på biblioteket när jag bara hade läst knappt hundra sidor. Nu har jag dock boken i bokhyllan och väntar på att det ska bli rätt dag att läsa den.

Innan jag började läsa boken visste jag ingenting om handlingen och trodde att titeln syftade på platsen Middlesex i England, men den är betydligt mer bokstavlig än så. Boken handlar nämligen om könsbyte, men det finns parallellhandlingar också om jag inte minns helt fel.

My Cousin Rachel eller Jamaica Inn av Daphne du Maurier

Rebecca var min favorit av alla böcker jag läste förra året, så jag är nyfiken på att läsa du Mauriers andra verk.

We Need to Talk about Kevin av Lionel Shriver (sv. titel Vi måste prata om Kevin)

Ett sent tillägg till den här listan, men jag har sett så många listor de senaste dagarna på olika personers favoritböcker som de läste 2013 och den här boken var med på så många av dem.

To Kill a Mockingbird av Harper Lee (sv. titel Dödssynden)

Troligtvis den bok på den här listan som jag tycker är mest pinsam att jag inte har läst än. Jag har faktiskt börjat läsa den någon gång men tröttnat och slutat, men i år ska jag kämpa mig igenom de första hundra sidorna, för jag har hört att det släpper efter det.

Tell the Wolves I’m Home av Carol Rifka Brunt (sv. titel Låt vargarna komma)

Den YA-bok som jag är mest sugen på att läsa just nu. Jag har hört så mycket gott om den av så många människor att jag verkligen

The Secret History eller The Little Friend av Donna Tartt (sv. titlar Den Hemliga Historien och Den Lille Vännen)

Jag skrev ett inlägg för några veckor sedan om mina känslor inför att läsa Donna Tartt, och jag tror att tiden är mogen att läsa någon av hennes böcker.

The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald (sv. titel Den Store Gatsby)

En sådan där modern klassiker som jag inte riktigt förstår varför jag inte har läst. Det är en så kort liten bok att jag säkert skulle kunna läsa ut den på en dag, men ändå har jag inte kommit mig för att plocka upp den. Dessutom vill jag så gärna se den senaste filmatiseringen, men jag har lovat mig själv att jag ska läsa boken först.

Lord of the Rings av J.R.R Tolkien (sv. titel Sagan om Ringen)

Jag vet inte hur många gånger jag plockade upp den första boken i trilogin när jag gick på högstadiet och varje gång fick se mig besegrad efter sjuttio sidor eller så. Men jag har tänkt läsa lite extra fantasy under 2014, och Lord of the Rings-trilogin är ju en av de stora titlarna inom genren. Jag tänkte att jag skulle börja med The Hobbit som ska vara lättare än de andra tre, och sedan fortsätta med trilogin.

The Lovely Bones av Alice Sebold (sv. titel Flickan från ovan)

Jag känner att jag verkligen borde läsa den här boken innan jag blir spoilad, för jag har varit nära flera gånger de senaste månaderna. Även om det här är en kritikerrosad bästsäljare så har jag hört väldigt blandade åsikter om den.

Cloud Atlas av David Mitchell

En bok som stått på bokhyllan ett bra tag nu och som jag verkligen borde läsa. Handlingen låter väldigt unik, och jag har hört att den ska vara riktigt bra.

Mål

– Korta ner min lista av olästa böcker dramatiskt, alltså köpa betydligt färre böcker än jag läser. Just nu har jag ungefär sextio (!) olästa böcker på min bokhylla, om ett år hoppas jag att jag har någonstans mellan fem och femton.

– Ge bort böcker jag inte vill ha kvar. Jag har så många böcker som jag läste för evigheter sedan som bara står och samlar damm på bokhyllan, och en hel del böcker jag har fått i present som jag egentligen inte vill läsa.

– Läsa böcker som jag gillar att läsa. Det kanske är dags att inse att jag värdesätter andra kvaliteter i en bok nu jämfört med vad jag gjorde när jag var fjorton. Jag läste oerhört mycket under högstadiet och väldigt lite under gymnasiet, så nu när jag har börjat läsa igen har jag haft lite svårt att hitta rätt. Ungdomsböcker som jag hade älskat för fem år sedan är inte alls lika roliga att läsa nu, och böcker som jag hade tyckt varit sega och tråkiga då är inte alls sega och tråkiga nu.

Leave a Reply

