December 2013

Antal lästa böcker: 8

Antal biblioteksböcker: 4

Antal böcker från min bokhylla: 4

Nyckeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg

En mycket bra avslutning på en spännande serie för ungdomar. Efter all utländsk YA jag har läst den här hösten var det skönt att få komma tillbaka till Engelsfors.

Code Name Verity av Elizabeth Wein (sv. titel Kodnamn Verity)

Jag jag var nästan färdig med ett långt inlägg om den här boken när min dator fick för sig att ta en tupplur, och allt försvann. Jag kanske skriver om inlägget, men jag tappade helt motivationen. Code Name Verity var i alla fall en bra historisk YA som handlar om två vänner, en pilot och en spion, under Andra Världskriget.

Just One Day av Gayle Forman

Läs mitt inlägg här

The Statistical Probability of Love at First Sight av Jennifer E Smith (sv. titel Den Statistiska Sannolikheten för Kärlek vid första Ögonkastet)

Läs mitt inlägg här

The Knife of Never Letting Go av Patrick Ness (sv. titel Tystnaden i Bruset)

Läs mitt inlägg här

Sisterhood Everlasting av Ann Brashares

Jag läste de första fyra böckerna i Ann Brashares serie om Systrar i Jeans när jag gick på högstadiet och hade ingen aning om att hon hade släppt en femte, avslutande del. När jag upptäckte detta kastade jag mig på datorn och reserverade boken på biblioteket. Sisterhood Everlasting är som en lång epilog där allt är ungefär som det alltid har varit, och det är lite det som blir problemet för mig. Karaktärerna beter sig fortfarande som om de är sjutton även om de ska föreställa snart trettio, och vi får liksom se samma gamla drama en gång till. Lena och Kostos är aldrig på samma sida, Bridget är allmänt rastlös, Carmen har otur i kärlek osv.

Det är dock ett kärt återseende, och det känns på något vis tryggt att få se karaktärerna växa upp. Om du gillar resten av böckerna i serien tycker jag absolut att du kan läsa den här boken som ett sista farväl till karaktärerna.

The Thirteenth Tale av Diane Setterfield (sv. titel Den Trettonde Historien)

Läs mitt inlägg här

Howards End av E.M Forster

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Howards End. Å ena sidan gillade jag mestadels handlingen och Forsters sätt att skriva, men det var å andra sidan inga fyrverkerier, och en del av karaktärerna hade jag också svårt för. Jag känner att jag behöver tänka lite till på den här boken innan jag lämnar något definitivt omdöme.

Leave a Reply

