6 bottennapp från 2013

Man kanske egentligen inte ska fokusera så mycket på det dåliga, men jag läste faktiskt en hel del rätt kassa böcker under 2013, och om man nu ska lista de bästa böckerna kan man passa på att lista de sämsta också.

6 sämsta böckerna lästa 2013 (utan inbördes ordning)

50 Shades of Grey av E.L James (sv. titel 50 Nyanser av Honom)

The rumours are true, 50 Shades of Grey är verkligen inget att ha, gör dig själv en tjänst och hoppa över den.

Revenge Wears Prada: The Devil Returns av Lauren Weisberger

OBS! Innehåller spoilers för boken och filmen The Devil Wears Prada. En av de sämsta uppföljare någonsin. Jag älskar filmen The Devil Wears Prada (kolla bara på rollistan: Meryl Streep, Anne Hathaway, Emily Blunt och Stanley Tucci i vad som hade kunnat vara en banal chick flick), och därför kunde jag acceptera första boken även om den inte var bra skriven, för storyn var intressant. Problemet med uppföljaren är att den inte har någon story. Eller, någon typ av story har den ju. Andy ska gifta sig med en kille som inte är Alex och hon har startat ett bröllopsmagasin tillsammans med Emily, för de är tydligen BFFs nuförtiden. Vad hände med The New Yorker? Och varför gillar hon helt plötsligt EMILY? Och en bröllopstidning där Andy skriver om brudklänningar och inbjudningskort och grejer, det är väl inte hennes grej? Andy slutade ju på Runway för att hon tyckte att modeindustrin var falsk, och sen väljer hon att ge sig in i den igen? Det är bara dåligt, dåligt, dåligt, och någon borde förbjuda Lauren Weisberger från att ge ut fler böcker, för det är slöseri med dyrbara träd.

Pretties av Scott Westerfeld (sv. titel Ful eller Snygg?)

Jag läste Uglies i somras och tyckte att det var en helt okej ungdomsbok, och även om det fanns en del saker jag störde mig på kunde jag ha överseende med det eftersom boken som helhet var en actionfylld resa. I Pretties å andra sidan har jag inte längre något överinseende med det jobbiga från första boken, och inte heller med de tusen nya saker jag stör mig på. Jag svär, nästa gång jag ser ordet “bubbly” i en bok kommer jag bränna upp den boken…

City of Bones av Cassandra Clare (sv. titel Stad av Skuggor)

När jag hörde talas om The Mortal Instruments-serien tänkte jag inte läsa den, för den påminde mig lite för mycket om Twilight för att jag skulle känna mig bekväm, och därför lät jag den vara. Sen hörde jag talas om att den skulle vara en “blandning av Harry Potter och Buffy: The Vampire Slayer”, och jag tänkte att en bok som beskrivs som en blandning av två av de bästa sakerna som finns måste i alla fall vara okej. Nepp. Visst, den är inte på Twilight-nivå, men nära nog. Det är bara så… blaha. Och sen hörde jag talas om hela Fanfiction-härvan och då blev den ännu sämre i mina ögon. Jag kan se varför folk gillar den här boken, men för mig har det roligaste med den varit att läsa recensioner på Internet efteråt. Jag läste också nummer två i serien, City of Ashesför att ge Cassandra Clare en andra chans, men det blev inte bättre.

On the Road av Jack Kerouac (sv. titel På Väg)

Jag läste denna “Great American Classic” i skolan tidigare i år och jag kände bara: NEJ. Jag förstår mig inte på den här boken. Jag kan inte relatera alls till någon av karaktärerna, handling intresserar mig inte, och jag kan inte påstå att Kerouac skriver sådär superfantastiskt. Men jag vet att det finns massor med människor som älskar den här boken, som tycker att den definierar något oerhört viktigt, men för mig är den bara en stor gäspning.

The Unbecoming of Mara Dyer av Michelle Hodkin

En bok som lät så spännande och unik men som visade sig vara helt fokuserad på en kärlekshistoria mellan två karaktärer som jag inte kunde sympatisera med. Jag har skrivit en lång recension på Goodreads om den här boken, läs här.

Leave a Reply

