Topp 13 från 2013

12 bästa böckerna lästa 2013

12. Anna and the French Kiss av Stephanie Perkins

I kategorin romantisk YA så tycker jag att Stephanie Perkins Anna and the French Kiss är något av det bästa jag har läst. På något vis lyckas författaren undvika alltför många klichéer även om hon har förlagt handlingen till Paris! Fråga mig inte hur det går till, men det går. Läs mitt inlägg om boken här.

11. The Knife of Never Letting Go av Patrick Ness (sv. titel Tystnaden i Bruset)

Årets bästa dystopiska/Sci-Fi YA som utspelar sig i en framtid då människan koloniserat andra planeter, bland dem en som kallas “Den Nya Världen” där trettonårige Todd har växt upp. På planeten härjar dock ett “virus” som har tagit död på alla kvinnor och som har lämnat männen med Bruset. Alla kan nämligen höra varandras tankar. Läs mitt inlägg om The Knife of Never Letting Go här.

10. The Night Circus av Erin Morgenstern (sv. titel Nattens Cirkus)

En bländade vacker debutroman, både på insidan och utsidan som handlar om en mystisk cirkus som kommer utan någon förvarning och som sedan lämnar lika plötsligt som den kom.

The Night Circus är en bok där handlingen inte är det viktigaste utan känslan som författaren lyckas förmedla. Inte sedan jag läste Harry Potter-böckerna har jag stött på en författare som lyckas skapa så mycket magi.

9. The Handmaid’s Tale av Margaret Atwood (sv. titel Tjänarinnans Berättelse)

Atwood visar hur man skriver en bra dystopisk och feministisk roman på en gång. Se inlägg här.

8. The Thirteenth Tale av Diane Setterfield

Jag läste den här boken mitt i en intensiv tenta-period men kunde verkligen inte lägga den ifrån mig! Ett nästan nutida, gotiskt mysterium. Läs mitt inlägg om boken här.

7. Never Let Me Go av Kazuo Ishiguro (finns översatt till svenska med samma titel)

Så ofantligt vackert skrivet, och vilken berättelse! Jag önskar att alla dussin-YA-dystopia-författare skulle läsa den här boken så att de förstår hur bra dystopisikt kan vara. Boken utspelar sig i en alternativ nutid och berättas av ungefär trettioåriga Kathy som ser tillbaka på sig barndom på internatskolan Hailsham där hon växte upp tillsammans med sina vänner Tommy och Ruth.

Men varför växte de upp där? Vad hände med de sedan? Den är som sagt oerhört vackert skriven, och det är inte jättehögt tempo. Boken är dock inte särskilt lång, och det är definitivt värt att ta sig tid att läsa den.

6. The Bell Jar av Sylvia Plath (sv. titel Glaskupan)

Jag trodde inte att jag skulle gilla The Bell Jar av Sylvia Plath, men åh så bra! Se separat inlägg här.

5. The Virgin Suicides av Jeffrey Eugenides (sv. titel Dödens Jungfrur)

Åh så bra! The Virgin Suicides är en ganska tunn liten bok som utspelar sig i en amerikansk småstad där de fem systrarna Lisbon bor. Boken är berättad i “vi”-form, ur ett antal tonårspojkars perspektiv som är nästan besatta av de speciella systrarna vars föräldrar håller .

Titeln är ju lite av en spoiler, så man vet hela vägen vart boken är på väg, men den är underbart skriven och det är inte slutet som är det viktiga utan vägen dit. Den här boken rekommenderas varmt, men den kräver lite tålamod.

4. Eating Animals av Jonathan Safran Foer (sv. titel Äta Djur)

Årets viktigaste läsning? Jag ska vara helt ärlig, innan jag läste Eating Animals trodde jag inte att det fanns något som skulle kunna övertyga mig om att sluta äta kött. Jag älskar ju kött, och jag har sett de tråkiga grönsaksbiffarna som vegetarianerna i skolan brukade äta, jag förstod inte hur man kunde välja det frivilligt. Sen lästa jag Eating Animals och jag kunde inte äta kyckling på en vecka. Jag visste ju innan att djurindustrin är fruktansvärd, jag har ju sett bilderna som delas på Facebook på flådda minkar och fastkedjade grisar, men det var något med den här boken som nådde ut till mig på ett annat sätt. Det här är den bok jag har gett bort mest i år, just för att jag tycker att den är så viktig.

3. A Game of Thrones av George R.R Martin (sv. titel Kampen om Järntronen)

Japp, jag föll för grupptrycket. För sex månader sedan visste jag ingenting om Westeros, men sen blev det midsommar. Regn och sill med alldeles för många människor i ett alldeles för litet hus ledde till att jag retirerade till vinden. Jag hade inte så mycket som en veckotidning med mig, men min bror hade första boken i George R R Martins A Song of Ice and Fire-serie, och jag tänkte att jag kan väl prova. Det var ingen som såg mig mer den midsommarhelgen. Det är verkligen ett episkt äventyr Martin har skrivit, och även om det finns vissa likheter med Sagan om Ringen-trilogin så finns det en distinkt skillnad. A Game of Thrones är ingen seg bok. Även om den är 700 sidor så går det fort; det är mycket spänning och action. Kan varmt rekommendera både böckerna och TV-serien.

2. Jellicoe Road av Melina Marchetta (finns även på svenska med samma titel)

Hands down, det här är den bästa ungdomsboken jag har läst (och JA, jag har läst The Fault in Our Stars), och den är definitivt i årets topp tre, alla kategorier, bland alla böckerna jag har läst. Jellicoe Road är ingen vanlig ungdomsroman; faktum är att jag tror att den här boken förlorar en hel del läsare som skulle älska den genom att marknadsföra den som en ungdomsbok, men vad ska man göra med en sextonårig tjej som huvudperson? Den är inte skriven som en vanlig ungdomsbok där författaren lämnar ett fint snitslat spår med ledtrådar åt läsaren. Nej, Melina Marchetta gömmer en halv ledtråd i här och en halv ledtråd där, och läsaren måste själv leta upp dem. Det är en fantastisk läsupplevelse som stannar kvar långt efter att man läst sista sidan. Två råd till dig som är sugen på Jellicoe Road: 1. Ge den 70 sidor. Den ÄR seg och oförståelig i början, det är inte du som är dum, men det är värt det, jag lovar. 2. Hoppa inte över det kursiva. Seriöst, även om du brukar göra det, gör det bara inte.

Och min absoluta favorit 2013 var…

1. Rebecca av Daphne du Maurier (finns översatt till svenska med samma titel)

En helt fantastisk bok, jag var fullkomligt mållös när jag hade läst färdigt den och gick och tänkte på den i veckor (månader!) efteråt. Jag visste att Rebecca var en mycket omtyckt roman, men så bra trodde jag inte att den var. Jag håller på med ett långt hyllningsinlägg till den här boken, men det är inte riktigt färdigt än. Rebecca är, för er som inte vet, en gotisk roman som utspelar sig på en gammal engelsk herrgård. Det är en sådan där bok som man inte ska veta för mycket om innan man läser den, utan man ska bli ständigt överraskad. Den flirtar också ganska flitigt med Charlotte Brontës Jane Eyreså om du är ett Jane Eyre-fan kan Rebecca säkert falla dig i smaken.

Leave a Reply

