Serier

Jag har sett flera människor göra listor på alla serier de vill avsluta 2014, och jag tänkte hoppa på tåget och göra en också. Ganska snart insåg jag dock att jag inte har så många serier som inte är avslutade och som jag vill avsluta, så jag lade till några av de påbörjade serier jag inte vill fortsätta och serier jag vill påbörja under 2014.

Serier jag vill avsluta 2014

1. Divergent-trilogin av Veronica Roth

Jag har läst de två första böckerna, men när den tredje kom ut blev jag snål och reserverade den på biblioteket istället för att köpa den. Även om det bara var tio personer i kö före mig på fem exemplar så har kön sniglat sig fram, men med lite tur blir det min tur lagom till att mina januari-tentor är skrivna. Spännande dystopisk serie med högt tempo som kommer ut som film under 2014. Se mitt inlägg om den första boken i serien, Divergenthär.

2. Chaos Walking-trilogin av Patrick Ness

Jag läste den första boken i serien, The Knife of Never Letting Gounder hösten och vill verkligen läsa de andra två delarna i serien, The Ask and the Answer och Monsters of Men. Detta är en dystopisk trilogi som utspelar sig i en stad på en koloniserad planet där alla hör varandras tankar. Läs mitt inlägg om den första boken i serien här.

3. A Song of Ice and Fire-serien av George R.R Martin

Jag kan inte göra annat än att ansluta mig till hyllningskören, de här böckerna är verkligen fantastiska. Ett storslaget äventyr med ett makalöst persongalleri. Både böckerna och serien är värda att lägga ner tid på. Jag har läst de första två böckerna och första halvan av den tredje, alltså ungefär lika långt som TV-serien har kommit. Jag har sett en säsong i taget och läst böckerna efteråt, och gillar verkligen att göra på det här sättet, men det är frustrerande att vänta på nästa säsong när böckerna finns ute. Jag tänker se fjärde säsongen och sedan läsa de böcker som finns utgivna. De jag har kvar är alltså A Storm of Swords: Blood and GoldA Feast for Crows och A Dance with Dragons.

4. A Series of Unfortunate Events av Lemony Snicket

Jag läste flera av de här böckerna när jag gick på mellanstadiet, och minns att jag fann de väldigt underhållande. Jag tror jag kom till bok sju eller åtta, men sen fanns inga fler i serien på mitt lokala bibliotek. När jag var elva var bokvärlden mycket liten och mycket enkel. De böcker som inte fanns på biblioteket, på Bokia eller i min bokhylla fanns helt enkelt inte, och därför har jag inte läst hela serien. Jag vill dock se hur det hela slutar, och eftersom böckerna är så små och korta kan jag nog ta mig igenom hela serien på en helg. Jag lär dock få läsa om serien från början eftersom jag inte minns särskilt mycket.

Serier jag har påbörjat under 2013 men troligtvis inte tänker avsluta

Uglies-serien av Scott Westerfeld

Jag har läst de första två böckerna, och även om den första, Uglies, var helt okej så var tvåan, Prettiesett riktigt bottennapp. Det var en del saker i Uglies som jag inte gillade men som jag kunde ha överinseende med eftersom att boken överlag var rätt spännande och lättläst. Alla dessa saker blev väldigt mycket mer tydliga i Pretties, plus ett antal nya saker jag störde mig oerhört på, och därför tänker jag inte avsluta serien även om det bara är en bok kvar.

Gemma Doyle-trilogin av Libba Bray

Egentligen är den första boken i den här serien ingen dålig bok. Historisk YA med paranormala inslag som utspelar sig på internatskola för fina flickor. Karaktärerna känns dock mer som moderna tonåringar som pratar konstigt än de unga damer de ska föreställa. De beter sig som ungdomar gör idag, i synnerhet huvudpersonen, och det gör att de inte känns särskilt trovärdiga. Men om man gillar genren och kan ha överinseende med att den kanske inte är särskilt historiskt korrekt kan man säkert gilla den här serien. Jag har läst den första boken, A Great and Terrible Beauty, men kommer inte att fortsätta.

Mara Dyertrilogin av Michelle Hodkin

En besvikelse. En bok som lät spännande och unik men visade sig vara en dussin-YA, inget speciellt alls, och inte heller särskilt bra.

Delirium-trilogin av Lauren Oliver

Dystopisk YA som utspelar sig i en framtid när kärlek klassas som en farlig sjukdom och alla invånare genomgår en operation vid arton års ålder som tar bort förmågan att känna kärlek. Lena ska snart fylla arton och ser nästan fram emot sin operation när hon träffar Max. Behöver jag säga mer?

Jag tyckte att världen som Lauren Oliver byggt upp var lite slarvig, den kändes inte verklig. Även om Lena är en ovanligt verklig karaktär för att vara YA så är varken hon eller Max särskilt intressanta, och därför blir kärlekshistorien lite platt. Detta är ett stort problem eftersom att i princip hela boken är byggd på den kärlekshistorien. Jag har läst första boken, Deliriumoch har hört blandade åsikter om de två andra böckerna i trilogin.

Läs mitt inlägg om den första boken i serien här.

The Mortal Instruments-serien av Cassandra Clare

Jag tänkte verkligen inte lästa City of BonesJag såg den här boken på hyllorna för flera år sedan och kände redan då att det var en serie som jag skulle hålla mig ifrån, men vad gör man när hela bokvärlden pratar om en serie som dessutom ska bli film? Jo, man läser den. Jag läste den första boken och insåg att jag nog hade gjort rätt från början, den här serien var ingenting för mig. Jag kände mig rätt likgiltig inför det hela, men sen så hörde jag om hela Fanfiction-eländet, och helt plötsligt lämnade CoB en ganska bitter eftersmak. Jag har läst de två första böckerna i The Mortal Instruments-serien men tänker inte fortsätta, och inte heller påbörja The Infernal Devices-trilogin.

Serier jag vill påbörja 2014

The Fifth Waveserien av Rick Yancey

Den här dystopiska boken har hyllats av alla möjliga människor under året, och eftersom andra boken i serien kommer ut under 2014 tänkte jag försöka läsa den i början av året så att jag är i fas när fortsättningen, The Infinite Sea, kommer ut.

Mistborntrilogin av Brandon Sanderson

Jag läser inte mycket fantasy, men den här serien låter verkligen spännande, och dessutom har jag hört så mycket bra om den att jag verkligen vill prova.

Anne of Green Gables-serien av L.M Montgomery

Jag läste aldrig Anne på Grönkulla som barn även om min mamma tjatade och även om jag plöjde igenom (nästan) hela Kulla Gulla-serien som verkar vara lite av en svensk kusin till den kanadensiska serien om barnhemsbarnet Anne Shirley som hamnar som fosterbarn hos familjen Cuthbert på Grönkulla. Den första boken i serien ligger dock i min kundvagn på Amazon just nu och ska få följa med i nästa beställning. Om jag gillar den första boken hoppas jag fortsätta med de andra böckerna i serien.

Percy Jackson-serien av Rick Riordan

En till serie som egentligen riktar sig till en yngre publik men som jag aldrig läste när jag var i rätt ålder för den. Det pratas dock en hel del om dessa böcker, och eftersom de inte är särskilt långa tänker jag definitivt ge dem en chans 2014.

Leave a Reply

