TV-serie: Veronica Mars

Veronica_Mars_season_1_DVD

Titel: Veronica Mars

Skapare: Rob Thomas

Visningsår: 2004-2007

Skådespelare: Kristen Bell, Jason Dohring, Percy Daggs III, Francis Capra, Teddy Dunn, Enrico Colantoni, Amanda Seyfried m.fl

Land: USA

Språk: Engelska

Jag var nyligen en vinnare i Fiktiviteters tävling, och i vinstpaketet ingick bland annat första säsongen av den amerikanska TV-serien Veronica Mars. Det är en serie jag funderat på att se så många gånger, och som jag sett något udda avsnitt av då och då, men som aldrig visats på rätt tider på TV i Sverige för att jag ska kunna följa den. Men i fredags när jag skrivit årets sista tenta satte jag på det första avsnittet, och sen var jag fast. 40×22 minuter senare har jag tagit mig igenom hela säsong ett.

Och åh!!!! Vilken serie! Det var längesen jag såg på en TV-serie och efter att ha sett tio avsnitt på en dag bara ville ha mer, mer, mer! Vilken tur att Hemmakväll hade både andra och tredje säsongen, förhoppningsvis landar de i brevlådan strax efter nyår.

Serien påminner på många sätt om en av mina favoritserier genom alla tider, Buffy: The Vampire Slayer. Båda utspelar sig i mindre kaliforniska städer och kretsar kring High School-tjejers något udda “deltidsjobb”. Buffy jagar vampyrer och Veronica extraknäcker på sin pappas detektivbyrå. Även Buffy och Veronica har en hel del gemensamt; före detta populära tjejer med skilda föräldrar och en förkärlek till ironi. Dessutom är Sarah Michelle Gellar och Kristen Bell i vissa ljus och vinklar kusligt lika utseendemässigt.

Varje avsnitt är fyrtio minuter långt och i de flesta är det ett eller flera mindre “mysterier” som ska lösas. Mysterier är kanske inte riktigt rätt ord, Veronica får snarare betalt för att lösa andra människors problem. Det finns också ett större mysterium som löper över hela säsongen; mordet på Lilly Kane, Veronicas bästa vän. Mordet inträffade flera månader innan serien inleds, och en man har erkänt mordet, men det är något som inte riktigt stämmer. Det är en sådan där serie som man kan se ett avsnitt av här och där och ändå förstå det mesta, men som blir så mycket bättre om man ser den från början till slut.

Karaktärerna är förresten också utmärkta. Jag gillar Veronica skarpt, och hennes pappa är en av de bästa föräldrar jag har sett i en ungdomsserie. Överlag så tycker jag att föräldrarna är ovanligt välutvecklade i den här serien som trots allt är riktad till ungdomar. Kompisarna och fienderna i skolan är också bra, och jag gillar att man inte riktigt vet vart man har någon av karaktärerna.

Jag älskar, älskar, älskar den här serien. Så otroligt beroendeframkallande, och så spännande! Serien sändes mellan 2004 och 2007 och har tyvärr bara tre säsonger, men en långfilm har nyligen spelats in och kommer ha premiär under 2014.

Om du gillar Buffy rekommenderar jag dig verkligen att leta upp Veronica Mars. Om du inte gillar Buffy tycker jag att du ska ge Veronica en chans ändå. Och om du inte har sett någon av dem: vad väntar du på? Du har hundratals timmar av fantastisk underhållning framför dig, så se till att ha gott om tid innan du sugs in i dessa två underbara serier.

Mer om serien

Läs mer på IMDb

Köp första säsongen hos CDON eller hyr hos Hemmakväll

Kolla på FILMENS trailer här

Leave a Reply

