The Thirteenth Tale av Diane Setterfield

40440

Titel: The Thirteenth Tale (sv. titel Den Trettonde Historien)

Författare: Diane Setterfield

Andra böcker av författaren: Bellman & Black: A Ghost Story och The Princess and the Pea: A Very Short Tale

Utgivningsår: 2007

Originalspråk: Engelska

En av årets sista böcker blev Diane Setterfields The Thirteenth Tale, som är ett (nästan) nutida mysterium i gotisk stil. Jag läste i en recension av den här boken att den hämtat en del från Daphne du Mauriers Rebecca och framförallt Charlotte Brontës Jane Eyre, och eftersom båda är böcker jag älskar så kunde det inte slå fel. Och visst finns det en del likheter och referenser till de båda klassikerna, men jag vill inte avslöja något för er som inte läst någon av dessa tre fantastiska böcker.

Boken är ett klassiskt mysterium som kretsar kring det bästsäljande författaren Vida Winter. En ung kvinna vid namn Margaret får ett brev av Mrs Winter där hon ombeds skriva den åldrande författarens biografi. Margaret bestämmer sig för att tacka ja, och Vida börjar sakta veckla upp sin historia.

Det är egentligen inget unikt med upplägget, och även om handlingen är mycket spännande så är den inte nyskapande, men ändå är The Thirteenth Tale en av mina absoluta favoritböcker från 2013. Framförallt är det en mycket väl genomförd bok. Spänningen stegras upp på ett utmärkt sätt, och slutet är bra; ett tag var jag lite orolig att jag skulle bli besviken, men det blev jag inte.

Jag skrev ett inlägg om Jeffrey Eugenides The Marriage Plot där jag gnällde lite på att författaren verkade referera till olika böcker till höger och vänster som jag knappt hört talas om, vilket gjorde boken mindre rolig att läsa. I The Thirteenth Tale är det en hel del författare och böcker som nämns, men mest eftersom att Margaret arbetar i en bokhandel. Även om det är en klar fördel att ha läst Jane Eyre för att kunna dra paralleller med The Thirteenth Tale så är det absolut inget måste. Dessutom känner jag att just Jane Eyre är en så pass berömd bok med en oerhört välkänd handling att de flesta vet ungefär vad den handlar om, och därför är det helt okej att låta den spela en viss roll.

Det finns många intressanta små detaljer i den här boken. Ett exempel är att författaren aldrig talar om när den utspelar sig. Det är uppenbart att det inte är riktigt nutid när Margaret intervjuar den gamla Vida Winter, eftersom hon inte har tillgång till någon typ av Internet eller mobiltelefoner, men det är ändå någorlunda modern tid, så jag skulle gissa på 70- eller kanske 80-tal. En annan sak jag gillar är hur Vida byter mellan att berätta historien som “jag”, “vi”, “de” och “hon”. Extra snyggt är det när man tänker på det efter att ha läst boken.

Sammanfattningsvis är The Thirteenth Tale en mycket spännande och underhållande bok. Inte särskilt avancerad, men aldrig ett dugg tråkig. Dessutom passar den alldeles utmärkt att läsa den här tiden på året.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

Boken översattes till svenska för ett par år sedan men är slutsåld hos förlaget

Läs innan

Jane Eyre av Charlotte Brontë (finns översatt till svenska med samma titel)

Rebecca av Daphne du Maurier (finns översatt till svenska med samma titel)

Wuthering Heights av Emily Brontë (sv. titel Svindlande Höjder)

3 thoughts on “The Thirteenth Tale av Diane Setterfield

  1. Pingback: Topp 13 från 2013 | fantastic books and where to find them

  2. Pingback: December 2013 | fantastic books and where to find them

  3. Pingback: Rebecca av Daphne du Maurier | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

