Slumpvandring av Majgull Axelsson

9789173375337_200_slumpvandring_pocket

Titel: Slumpvandring

Författare: Majgull Axelsson

Andra böcker av författaren: Aprilhäxan, Rosario är Död, Moderspassion

Utgivningsår: 2000

Originalspråk: Svenska

Jag kände att det var hög tid för en recension av en svensk bok, och en av de senaste jag läste var Majgull Axelssons Slumpvandring som en lärare rekommenderade mig att läsa för flera år sedan.

Slumpvandring är berättelsen om tre kvinnor från olika generationer i samma familj; Augusta, Alice och Angelica, som verkar vara helt olika men som ändå har något gemensamt. Boken utspelar sig i ett litet brukssamhälle, och därför. Den tjocka arbetardimman vilar tung över den här boken. För Augusta är det kallt och fattigt och eländigt, för Alice är det ångestladdat och eländigt, och för Angelica är det deprimerande och eländigt.

Det är en mycket väl berättad historia, språket är vackert men ändå inte överflödigt, och även om tempot inte är högt så blir det inte tråkigt. Jag brukar egentligen inte ha något problem med elände i böcker, men den gråa slöjan som hänger över den här boken är nästan för tjock för mig att se igenom. Kanske har jag läst lite för lite svenska böcker den senaste tiden? Det är inte helt lätt att gå från bubbelgumsrosa amerikansk YA contemporary till grå, svensk realism…

Även om Sumpvandring inte var någon stjärnvinst, så var det inte någon nitlott, och jag kommer definitivt prova någon annan av Majgull Axelssons böcker i framtiden.

Mer om boken:

Läs mer på Goodreads

Köp boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Leave a Reply

