The Statistical Probability of Love at First Sight av Jennifer E Smith

10798416

Titel: The Statistical Probability of Love at First Sight (sv. titel Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet

Författare: Jennifer E Smith

Andra böcker av författaren: This is what happy looks like, You are here och The Comeback Season

Utgivningsår: 2012

Originalspråk: Engelska

The Statistical Probability of Love at First Sight är en bok som jag plockade med mig hem från biblioteket en dag när jag var mitt i en intensiv tentaperiod och behövde något som var kort och lätt att läsa så att jag kunde avsluta boken på en kväll.

Boken handlar om Hadley, en amerikansk tonåring med skilda föräldrar. Hadleys pappa bor i Storbritannien och boken börjar med att Hadley motvilligt ska resa till London för att närvara vid sin pappas bröllop. Hadley har aldrig träffat kvinnan hennes pappa ska gifta sig med, och hon är inte särskilt positivt inställd till det hela. Även om hon vet att det är barnsligt så önskar Hadley att hennes föräldrar ska återförenas och att de ska bli en gullig liten familj igen.

Boken inleds med att Hadley är på väg till flygplatsen, och av olika anledningar blir hon så försenad att hon missar sitt plan. Givetvis har Hadley valt en flight som kommer till London så tätt inpå bröllopet som möjligt, och inte dagen innan som en normal människa. Den stora frågan blir: Ska Hadley hinna till sin pappas bröllop? Det känns som ren lathet från författaren att använda ett så dåligt knep för att skapa lite “spänning”. Ingen vill väl flyga en hel natt, stressa in till London från Heathrow och sen gå på bröllop? Inte ens om man inte vill träffa bruden?

Även om jag förstår att Hadley inte vill träffa kvinnan som ska ta hennes mammas “plats” så tycker jag att det känns ganska orimligt att hon inte träffar människan i fråga förrän hennes pappa ska gifta sig med henne. Inte bara från hennes sida, utan även från hennes pappas.

På flygplatsen träffar Hadley Oliver. Oliver är snygg, rik och brittisk. Gissa vad som händer. Slut. Okej, det händer lite saker däremellan också, men man kan inte klämma in hur mycket som helst på 200 sidor.

Oliver är i alla fall ingen fullkomlig idiot som exempelvis Noah i The Unbecoming of Mara Dyer, som verkar ha förstört min syn på brittiska killar i YA för all framtid, utan han är ändå en bra kille. Eller vi kanske inte ska överdriva, men han är i alla fall ingen potentiell Christian Grey. Som kärleksintresse i YA är han inte särskilt unik, utan smälter in fint i smeten av kärleksintressen för kvinnliga YA-karaktärer.

Det är givetvis lätt att förutse hur det hela kommer sluta bara genom att läsa texten på bokens baksida, men det är ändå en underhållande liten kärlekshistoria. Det finns några andra saker som också får plats i boken, exempelvis Hadleys relation till sin pappa, som jag dock tycker knyts ihop på ett ganska klumpigt sätt i slutet.

Det här är inte en bok som jag kommer gå och tänka på i all evighet, ge till alla mina kompisar i julklapp och köpa i fyra olika upplagor, men den gjorde sitt jobb och underhöll mig för stunden. Det finns bättre YA och det finns sämre YA, och om man inte förväntar sig några under så är det en

Det här är en sådan där bok som egentligen inte riktigt förtjänar tre stjärnor. Det finns välskrivna böcker av respekterade författare som har fått tre stjärnor av mig, och att placera den här lilla bagatellen bredvid dem känns lite som ett hån. Men att ge den två stjärnor när jag, om än lite motvilligt, fann den underhållande känns också fel. Tre stjärnor får det bli, men egentligen kanske sanningen ligger närmare 2.5.

Mer om boken

Läs mer om boken på Goodreads

Köp boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

One thought on “The Statistical Probability of Love at First Sight av Jennifer E Smith

  1. Pingback: December 2013 | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

