The Marriage Plot av Jeffrey Eugenides

13600886

Titel: The Marriage Plot (sv. titel En Kärlekshandling)

Författare: Jeffrey Eugenides

Andra böcker av författaren: Middlesex och The Virgin Suicides

Utgivningsår: 2011

Originalspråk: Engelska

En av de bästa böckerna jag läst i år är helt klart Jeffrey Eugenides The Virgin Suicides, som jag hade höga förväntningar på och som var ännu bättre än jag hade hoppats. Jag lånade hem Middlesex från biblioteket för ett tag sen men var tvungen att lämna tillbaka den när jag läst hundra sidor eller så, och de hundra sidorna var fantastiskt bra och jag kan knappt vänta tills jag får fortsätta läsa.

The Marriage Plot anses av många vara lite av en mellanbok för Eugenides, och när jag köpte den efter att ha läst The Virgin Suicides var jag väl medveten om vilka omdömen den här boken fått. Boken utspelar sig på ett amerikanskt college under det tidiga 80-talet och när boken börjar är huvudpersonerna Madeleine, Leonard och Mitchell några månader ifrån att ta examen. Madeleine håller på med sitt examensarbete som handlar om stora 1800-talsförfattare som Austen och Eliot, som verkligen visste hur man skulle skriva en kärlekshistoria, och det är också detta som titeln refererar till.

Boken följer de tre karaktärerna när de tar sina första, stapplande steg ut i vuxenvärlden. Leonard är en excentrisk, intelligent ung man som studerar biologi, och så fort den ganska alldagliga Madeleine möter honom börjar det slå gnistor. Mitchell har känt Madeleine under flera år men aldrig vågat tala om för henne att han är förälskad i henne. Jag tycker att kärlekstriangeln är mycket välskriven, ett antal YA-författare skulle kunna lära sig en hel del härifrån.

Jag håller med om att The Marriage Plot inte alls är lika bra som The Virgin Suicides, men det är egentligen ingen dålig bok. Eugenides skriver fantastiskt, och storyn är intressant. Något som jag uppskattar med Jeffrey Eugenides som författare är att han inte alls är repetitiv, utan att alla hans tre böcker är innehållsmässigt unika och berättade på olika sätt, även om alla är mycket väl skrivna.

Är det en fördel att ha läst något av alla de författare som name-droppas i boken? Säkert. Om man förstår referenserna får den här boken säkert en extra dimension. Men för mig är referenserna inte roliga och fyndiga, utan snarare pretentiösa. Att känna sig obildad är inte den roligaste känslan att få när man läser en bok, det känns nästan som en förolämpning. Det finns givetvis referenser till olika saker i massvis med böcker som man inte lägger märke till, och inte lider man för det, men den här boken bygger på referenserna, och därför blir det inte bra om man inte förstår.

Om du inte är bekant med Eugenides är mitt råd att prova någon av hans andra böcker i första hand, de kan jag verkligen rekommendera. (I alla fall de första 100 sidorna i Middlesex, resten vet jag ju inte). Om du gillar hans andra böcker råder jag dig ändå att fundera ett slag innan du läser The Marriage Plot, för det är en bok som talar mest till en viss typ av läsare. Om du kan dina klassiker kommer du säkert gilla den här boken. Jag har läst en del klassiker, men inte på långa vägar tillräckligt många för att förstå referenserna i den här boken.

Jag har velat mellan att ge den här boken två och tre stjärnor och kom till slut fram till 2.5 som jag avrundar uppåt. Det är egentligen ingen dålig bok, men det är en bok som jag inte kommer överens med.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

One thought on “The Marriage Plot av Jeffrey Eugenides

  1. Pingback: The Thirteenth Tale av Diane Setterfield | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

