Veckans film: Blackfish

Blackfish

Titel: Blackfish

Regissör: Gabriela Coperthwaite

Utgivningsår: 2013

Genre: Dokumentär

Land: USA

Språk: Engelska

 

En sak som jag älskar med bra dokumentärer är att man kan få upp ögonen för saker som man aldrig hade intresserat sig för annars. Blackfish är en amerikansk dokumentär av Gabriela Coperthwaite som handlar om späckhuggare som hålls i fångenskap och tränas för att kunna uppträda på SeaWorlds shower.

2010 dödades en av SeaWorlds tränare av deras största späckhuggare Tilikum. Enligt SeaWorld var det på grund av ett misstag tränaren gjorde, men det fick dokumentärfilmaren Coperthwaite att börja gräva djupare i späckhuggarens historia i fångenskap.

Späckhuggare i frihet lever inte upp till sitt engelska namn ”killer whale”, utan är helt ointresserade av att skada människor. Det finns inte en enda dokumenterad späckhuggarattack som har lett till att en människa mist livet, men det har skett flera dödsfall där späckhuggare i fångenskap har varit inblandade under de senaste 50 åren de levt i fångenskap. Dokumentären ställer frågan hur det påverkar dessa djur mentalt att hålla dem i fångenskap, och hur klokt det egentligen är att träna dem att utföra cirkuskonster när det finns flera dokumenterade dödsfall och ännu fler attacker.

Blackfish är inte en sådan där jobbig, ”pushig” dokumentär som kastar alla bevis i ansiktet på tittaren och skriker ”Titta här! Titta här! Så här är det! Bli arg! Bli upprörd!”, utan man har valt ett betydligt lugnare upplägg, men man märker ändå att ilskan bubblar under ytan. Ibland (ofta) får man känslan av dokumentärer att de överdriver, men Blackfish ger mig inte den känslan alls. Det är tydliga bevis, för vem kan förneka allt filmat material som finns i den här filmen, och de före detta tränare och vittnen till olika attacker känns inte som de extrema typer som en del dokumentärfilmare letar fram.

Det jag saknar i den här dokumentären är den andra sidan på myntet. I och med att SeaWorld har avböjt att medverka eller kommentera förlorar Blackfish en dimension som hade varit oerhört intressant att ha med. Man kan inte beskylla regissören för detta, men när det enda man har att presentera är kommentarer i tidningsartiklar och rättsprocesser blir det lite tunt.

Eftersom det inte finns späckhuggare på svenska djurparker känns kanske frågan inte särskilt aktuell för oss, men det är också därför det är imponerande att dokumentären lyckas beröra mig. När jag ser på exempelvis amerikanska dokumentärer om problem som inte riktigt finns i Sverige slutar det ofta med att jag stänger av TV:n, är upprörd i några minuter och sen börjar fundera på vad jag ska äta till middag. När Blackfish var slut kastade jag mig över Youtube och Wikipedia för att ta reda på mer, och har fortsatt hålla mig uppdaterad den tid som har gått sedan jag såg filmen.

Kort och gott en mycket intressant dokumentär på ett originellt ämne. Blackfish visades under Stockholms Filmfestival men finns ännu inte på DVD i Sverige, den går dock att hitta på exempelvis Amazon UK. Att jag tittade på den var en ren slump; en av mina Facebook-vänner postade en länk till hela dokumentären på Youtube (videon är dock borttagen nu). Så om du vill se en välgjord, intressant dokumentär råder jag dig att hålla utkik efter Blackfish.

Mer om filmen

Se trailern här

Köp filmen hos amazon.co.uk (Observera att det är lite småklurigt lista ut hur man ska handla från Amazon, man måste exempelvis handla för minst 25 £ för att få fri frakt till Sverige). Filmen finns ännu inte hos svenska återförsäljare, men eftersom Sverige och Storbritannien är i samma DVD-zon så går det bra att köpa den därifrån om man klarar sig utan svensk text,

Läs mer på IMDb

Liknande dokumentärer

Grizzlyman

Pingvinresan

Leave a Reply

