Dags för en ny enkät

Jag kan inte hjälpa det, jag tycker det är pinsamt kul att göra enkäter. När jag gick i skolan spetsade jag alltid öronen när läraren berättade att vi skulle få en enkät, speciellt om det var en med kryss-alternativ… Helt sjukt egentligen. Men när det gäller bloggar tycker jag att det är ett utmärkt sätt att lära känna en bloggare, så here we go.

Den här enkäten hittade jag hos Julia Skott:

Senast köpta inbundna bok: Första boken i A Series of Unfortunate Events av Lemony Snicket, A Bad Beginning

Senast köpta pocketbok: Det var längesen jag köpte en svensk pocket, men mitt senaste inköp var en engelsk paperback, Gold av Chris Cleave

Favoritgenre: Har faktiskt ingen favorit, läser det mesta.

Favoritbokhandel: Köper så sällan böcker i fysiska bokhandlar även om jag mer än gärna stannar till på Akademibokhandeln i Nordstan på väg hem från skolan ibland och njuter av alla böcker på hyllorna. När jag köper böcker i fysiska butiker i Sverige använder jag i första hand Second Hand-butiker där man ofta kan få nästan helt nya böcker för en struntsumma.

Favoritbibliotek: Det bibliotek jag använder mest är Stadsbiblioteket 300 m³ vid Brunnsparken, eftersom det är närmast stationen. Det är smidigt att bara gå dit på väg till/från spårvagnen och lämna och hämta böcker. Det har å andra sidan mysighetsfaktor noll, eftersom att det är så trångt och alltid fullt med folk. Men ett bibliotek som verkligen ÄR mysigt är det i Lysekil. Pyttelitet men ack så mysigt. Mina farföräldrar hade sommarstuga i krokarna under många år, och när vi var där brukade vi låna böcker inne i Lysekil. Men ett bibliotek som är toppen är Varbergs. Jag bor inte i Varberg, men vi spenderar en del av somrarna där, och deras bibliotek har nyss byggts om och blivit SÅ fint. Lite större sortiment bara (speciellt för engelska böcker), så hade det varit perfekt. Det tidiga 90-talets estetik ligger som en hinna över mitt lokala bibliotek, och i hyllan med engelsk skönlitteratur har de inte en enda Virginia Woolf, så det är inget favoritställe precis. Dessutom har jag en skuld där som är tillräckligt stor för att inte få låna böcker, och man kan inte se på Internet hur stor den skulden är, så jag är rädd att den är jättestor:/

Favoritplats att läsa (i hemmet): Sängen, med massa kuddar så man har en bekväm läsposition i flera timmar.

Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Ett lugnt, tyst bibliotek med bekväma fåtöljer.

Fem författare du alltid köper i inbundet format: Köper sällan inbundet om det inte är nedsatt pris. Men om Jonathan Safran Foer skulle skriva något nytt skulle jag garanterat inte vänta på paperback-releasen, detsamma gäller Jeffrey Eugenides.

Bästa lässnackset: Helst något som inte kladdar. Det är så jobbigt att torka av fingrarna varje gång man ska vända blad.

Bästa läsdrycken: Te, no question


Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Bryr mig inte så mycket om bakgrundsljud när jag läser, kan stänga ute ljud ganska väl.  


När på dygnet läser du helst? Eftermiddag och kväll. Morgonen går också förvånansvärt bra. Natten om jag inte är för trött… äsch, vilken tid på dygnet som helst!

Bästa bakfylleläsningen: Bakfylleläsning? Läsning är väl ändå inte det som brukar stå högst upp på önskelistan en sån dag, TLC brukar vara mer intressant.

Bästa kollektivtrafikläsningen: YA. I princip all YA jag läser, läser jag på tåg, och jag åker tåg minst 8 timmar i veckan, så jag brukar hinna med någonstans mellan 1-2 böcker per vecka. Men inte sorglig YA, det skulle aldrig falla mig in att läsa The Fault in Our Stars på pendeltåget. Just nu håller jag på med Code Name Verity av Elizabeth Wein.

Leave a Reply

