Fangirl av Rainbow Rowell

16068905

Titel: Fangirl

Författare: Rainbow Rowell

Andra böcker av samma författare: Eleanor & Park och Attachments

Utgivningsår: 2013

Originalspråk: Engelska

Rainbow Rowell är överallt. Det spelar ingen roll vilken blogg man läser, vilken Booktube-kanal man följer eller vilken person man pratar med. Bara det finns minsta lilla intresse för YA kommer Rainbow Rowell nämnas, tätt följt av hyllningar av hennes bok Eleanor & Park. Själv har jag tvekat lite inför Rainbow Rowell, varit lite fundersam om hennes böcker är lite “för mycket” amerikansk contemporary YA för min smak, men när jag läste om Fangirl på Goodreads och den lät intressant, bestämde jag mig för att det inte kostar något att låna den från biblioteket och prova.

På sätt och vis var Fangirl precis det jag hade förväntat mig. Det var mestadels gulligt, lättläst och underhållande med lite sådär lagom jobbiga problem. Men å andra sidan så blev jag ändå positivt överraskad, för jag tyckte överlag mycket bra om den här boken.

Huvudpersonen i Fangirl är artonåriga Cath som ska börja första året på college. Hon är inte överlycklig att få lämna boet eftersom hon oroar sig för sin pappa som ensam har uppfostrat Cath och hennes tvillingsyster Wren, men som inte kan ta hand om sig själv ordentligt till hundra procent. Wren å andra sidan ser verkligen fram emot att få ta del av “the college experience”, och har därför önskat att få en rumskompis hon inte känner. Cath är lite stött över detta eftersom hon och Wren alltid stått varandra nära.

Cath börjar i alla fall på college och har det ganska tufft i början. Hon är inte en supersocial person, och tidigare har hon alltid fått haka på den mer utåtriktade Wren och hennes vänner, men nu måste Cath stå på egna ben. Hon förstår sig inte på sin rumskompis Reagan, vars kompis Levi dessutom alltid hänger på deras rum, och på lektionerna har hon också svårt att få kontakt med andra. Det bör dock tilläggas att Cath inte anstränger sig särskilt mycket för att skaffa vänner

Något som tar upp en stor del av Caths liv är Simon Snow, en serie populära ungdomsböcker vars sista del snart ska ges ut. Det är ingen hemlighet att Simon Snow i mångt och mycket ska föreställa Harry Potter. Cath skriver Simon Snow Fanfiction, och håller på med sin egna version av den sista boken som kretsar kring Simon (Harry Potter) och hans rumskompis/fiende/I Caths ögon crush Baz ( Draco Malfoy). Jag gillar att Rowell har valt att låta Cath skriva slash (Fanfiction som innehåller en eller flera homosexuella relationer), eftersom jag inte tror att det finns någonstans du hittar mer skrivet om homosexuella förhållanden än inom Fanfiction.

För mig är Fanfiction-delen av Fangirl en nostalgitripp. Jag transporteras tillbaka till högstadiet då jag försökte fylla tomrummet Harry Potter-böckerna lämnat efter sig med Fanfiction på Internet. Det finns en del människor som föraktar Fanfiction, men jag tycker att det fyller en viss funktion. Dels är det ett utmärkt sätt för aspirerande författare att öva och få kritik på sina alster, och dels är det ett roligt forum för fans av olika böcker/filmer/TV-serier att träffas och utbyta tankar och idéer. Extra kul är det att vara en del av det innan sista boken i en serie ges ut, eller sista avsnittet i en TV-serie visas och ingen vet hur det kommer att sluta utan det spekuleras vilt.

Jag tycker dock att pengar och Fanfiction inte hör ihop. Man ska inte få lov att tjäna pengar hursomhelst på att använda sådant som andra har skapat (ja, jag tänker lite extra på er, E.L James och Cassandra Clare). Fanfiction skrivs av fans och kan skapa en otrolig gemenskap, men pengar ska inte vara involverade alls. Lite etiska frågor om Fanfiction tas även upp i boken, och jag vill inte avslöja för mycket, men jag kan definitivt förstå varför en del människor ser det som stöld.

Fanfiction är en trygghet i Caths liv, dit hon kan försvinna när resten av livet blir för jobbigt, och det finns ett visst mönster i hur mycket Fanfiction hon skriver i förhållande till hur hennes liv är för övrigt.

Det finns också lite romantik (såklart) i den här boken, men det är inte helt självklart i början vem som är Caths Love Interest, och jag vill inte avslöja något för er som inte har läst boken, så jag kallar honom bara “LI” (love interest). Jag är så glad att LI inte är som så många andra killar i YA som huvudpersonen blir förälskad i (rik, smart, snygg, arrogant), utan att han känns så verklig. Han är är en snäll kille även om han begår en del misstag (som de flesta av oss gör), och han är inte klassiskt superhunkig med stora muskler och mystiska ögon eller vad det nu är huvudpersonerna i YA brukar dras till, utan han är en vanlig person som man faktiskt skulle kunna träffa på riktigt. Pluspoäng för det, Rainbow Rowell! Annars följer kärlekshistorien den amerikanska mallen för romantik inom YA med de väldigt tydliga gränserna för vad som är okej att skriva om och inte. (Seriöst, man kan tro att det finns riktlinjer. Finns det riktlinjer?)

Jag tycker dock det finns lite för många lösa trådar i den här boken, lite för många sidospår som inte riktigt leder någon vart, och sen är det väldigt mycket amerikansk YA contemporary. Det blir på gränsen till för mycket för mig ibland, men om man gillar sådana här böcker kommer man älska Fangirl, speciellt om man själv har “fangirlat” någon gång i sitt liv. I sin genre är det en exemplariskt utförd bok, den är mycket välskriven med massa fyndiga citat, och det är också en väldigt bra skildring av Fanfiction, det är något som Rowell verkligen lyckas med. Till sist, kommer jag läsa mer av Rainbow Rowell? Eleanor & Park finns med på min mentala lista över eventuella framtida tågböcker, så den kan säkert bli ett framtida bibblolån, men jag kommer knappast att kasta mig iväg och klicka hem den direkt från första bästa e-bokhandel.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos BokusAdlibris eller Book Depository

Liknande böcker

Vadsomhelst av Sarah Dessen

Anna and the French Kiss och Lola and the Boy Next Door av Stephanie Perkins

The Statistical Probability of Love at First Sight av Jennifer E. Smith (sv. titel Den Statistiska Sannolikheten för Kärlek vid Första Ögonkastet)

2 thoughts on “Fangirl av Rainbow Rowell

  1. svar: Hahaha, nä mina föräldrar vågar sig inte heller ut på de brittiska sidorna, knappt så de vågar handla från internet över huvud taget. Men jag har gjort som dig, länkat till olika böcker på adlibris, cdon och bokus🙂

    Jag förstår att du hellre vill ha de inbundna böckerna, meeeeen nu är det som så att jag har bestämt mig för de nya omslagen från Sholastic även om det kommer innebära brutna ryggar och allt!

Leave a Reply

