Donna och jag

Donna Tartt är en sådan där författare vars böcker jag alltid gått förbi utan att ens tänka efter. Hon är en sådan där författare som gör respekterade litteraturkritiker saliga, och därför har jag alltid bara antagit att hennes böcker inte skulle passa mig. Jag har antagit att de är för svåra för min stackars lilla hjärna att klara av, att jag skulle sucka och stöna och inte förstå storheten.

Men nu ligger The Little Friendhennes andra bok, på min säng, och The Secret History var med på min önskelista till jul. Japp, kanske blir det två nya donnor på mindre än en månad, och nej, jag brukar inte köpa flera böcker av en författare jag inte läst tidigare, men eftersom Donna Tartt har varit i rampljuset i bokvärlden ett tag nu eftersom hennes tredje bok, The Goldfinch nyss kommit ut, har jag hört så mycket gott om henne. Och framför allt har jag hört mycket gott om henne från personer vars boksmak jag brukar dela. Därför bestämde jag mig för att Donna och jag kanske kommer fungera ihop i alla fall, men jag känner mig fortfarande lite orolig.

Jag vet inte alls vart jag ska börja heller, för alla säger olika. “Börja med The Secret History, den är bäst!”, säger vissa medan andra rekommenderar mig att börja med The Little Friend och spara The Secret History till senare. Vissa tycker att hennes senaste, The Goldfinch, är en bra Donna Tartt-introduktion, medan andra säger absolut inte, vänj dig vid hennes skrivsätt först.

Jag tror att jag ska känna efter och gå på magkänsla, om inte annat så lär jag läsa åtminstone två av hennes böcker så småningom eftersom jag nästan alltid är villig att ge en författare en andra chans (till och med Stephanie Meyer gav jag en andra chans).

Hur är det för er? Finns det någon författare ni drar er för att läsa för att böckerna känns som att de är bortom er läsförmåga? Har ni någon Donna?

Leave a Reply

