November 2013

Antal lästa böcker: 9

Million Little Pieces av James Frey

Jag vet verkligen inte vad jag ska tycka om den här boken. När jag började läsa den visste jag inte om att sanningshalten i den ifrågasatts (boken marknadsfördes som en biografi), och jag var redan halvvägs igenom när jag hörde om det via recensioner på Goodreads. Men det är en bra, mycket välskriven bok. Frey berättar osentimentalt om sin tid på rehab och vägen ut ur ett drogträsk, och han gör det väl. En del scener är riktigt obehagliga att läsa, och jag rekommenderar inte att man äter något under tiden man läser. Slutligen bestämde jag mig för att 3 stjärnor fick bli en bra kompromiss för den här boken.

Jag har även skrivit en kort recension på Goodreads, läs här

Kiss Me First av Lottie Moggach (sv. titel Kyss Mig Först)

Läs mitt inlägg om Kiss Me First här

The Handmaid’s Tale av Margaret Atwood (sv. titel Tjänarinnans Berättelse)

Min favorit den här månaden, läs mitt inlägg här

City of Ashes av Cassandra Clare (sv. titel Stad av Aska)

Någon dag ska jag berätta om mina känslor inför Cassandra Clares The Mortal Instruments-serie, men inte idag. Jag kan dock säga att City of Ashes blir den sista i serien jag läser, för den imponerade inte.

The Library Bookantologi med texter från 23 olika författare

En samling texter av varierande kvalitet på temat bibliotek av ett tjugotal olika författare. Min favorit var definitivt den skriven av Julian Barnes, men flera andra var också klart läsvärda (Lucy Mangan, Zadie Smith, Stephen Fry, bara för att nämna några). Det var däremot några bottennapp också, generellt var de längsta texterna för långa för den här lilla boken.

Insurgent av Veronica Roth (finns översatt till svenska med samma titel)

Jag blev positivt överraskad av Insurgent. Jag var inte precis störtförälskad i Divergentså förväntningarna på uppföljaren var rätt låga, men jag gillade riktningen serien tog i andra boken. Nu är jag ruskigt nyfiken på att läsa Allegiant och se hur det hela slutar.

Fangirl av Rainbow Rowell

Inlägg är på gång

Brick Lane av Monica Ali (finns på svenska med samma titel)

Läs mitt inlägg om Brick Lane här

The Unbecoming of Mara Dyer av Michelle Hodkin

Jag har skrivit en lång, arg recension på Goodreads om den här boken, läs här

Leave a Reply

