Brick Lane av Monica Ali

117664

Titel: Brick Lane (finns översatt till svenska med samma titel)

Författare: Monica Ali

Andra böcker av författaren: Untold Story (sv. titel Den Okända Historien), In the Kitchen (sv. titel I Köket) och Alentejo Blue (sv. titel Sommaren i Mamarrosa)

Utgivningsår: 2003

Originalspråk: Engelska

När jag hörde talas om den här boken tänkte jag att den verkligen borde vara något för mig. Den handlar om Nazneen som är uppväxt i en liten by på Bangladeshs landsbygd och som vid arton års ålder gifts bort med den dubbelt så gamle Chanu och flyttar med honom till London. Nazneen bor i London, men hon hade lika gärna kunnat bo i vilken annan stad som helst, för hon lämnar sällan huset och hon lämnar aldrig kvarteret där hon bor. Hon kan inte mer än några få ord engelska,

Parallellt med Nazneens liv i Storbritannien får vi även följa hennes yngre syster Hasina som är kvar i Bangladesh via de brev Hasina skriver till sin syster. Jag vet brev kan vara ett intressant berättarknep, men personligen finner jag de ofta tråkiga, och Hasinas brev är dessutom grammatiskt inkorrekta och fulla med stavfel och konstiga formuleringar. Jag antar att det är för att läsaren ska förstå att Hasina inte kan skriva särskilt bra, men hennes brev är många och ofta långa, och det blir olidligt till slut.

Vi följer Nazneens liv. Arbetet i hemmet, hennes interaktioner med de andra kvinnorna i kvarteret och hennes relation till sin make och senare två döttrar. Det händer sällan särskilt mycket, i alla fall inte förrän Nazneen träffar Karim och hon börjar ta tag i sitt eget liv.

Chanu, Nazneens man, är inte en dålig människa. Han är inte elak, han är ingen chauvinistisk mansgris (han kan till och med laga mat riktigt bra), men han och Nazneen är inte på något vis kära i varandra, även om de utvecklar någon typ av ömsesidig omtanke för varandra. Han har dock en ansträngd relation till deras äldsta dotter, Shahana, eftersom han drar åt ett håll och hon stretar emot och vill åt det andra.

Jag har egentligen ingenting emot sega böcker. Tvärtom kan jag verkligen uppskatta en seg bok om “belöningen” gör det värt slitet, men i Brick Lane är det inte värt det. Jag kände mig ganska oinspirerad hela vägen igenom den här boken, och det gjorde mig besviken, för den har så mycket potential att vara intressant. Den borde vara bra, jag borde tycka om den, men det gör jag inte, och det är himla synd.

Boken översattes till svenska för ett antal år sedan, men finns inte att köpa på svenska längre på Bokus eller Adlibris, men det går säkert att hitta den begagnat eller på bibliotek.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

Se filmtrailern här

Liknande böcker

White Teeth av Zadie Smith

A Thousand Splendid Suns av Khaled Hosseini (sv. titel Tusen Strålande Solar)

Leave a Reply

