5 YA-böcker jag vill läsa

Det finns ett par YA-böcker som jag känner att jag borde läst för evigheter sedan, men som jag aldrig kommit mig för att läsa. De flesta har jag haft på önskelistor i evigheter, de har legat i min shopping basket på Amazon eller Book Depository flera gånger men klickats bort i sista sekund, och jag har stått på biblioteket och hållit i dem men låtit dem vänta.

Jag tänkte snickra ihop en liknande lista med “vanliga” skönlitterära böcker också, men den lär bli längre, mycket längre…

7600924

Forbidden av Tabitha Suzuma

Ända sen jag hörde talas om Forbidden har jag velat läsa den här boken, för att det skulle vara intressant att läsa en engelsk YA på temat incest. Jag läste Katarina von Bredows Syskonkärlek för många år sedan, men förutom i den samt Jaime och Cerseis förhållande i Game of Thrones har jag inte stött på incest alls i mitt läsande. (Eller jo, det finns en bok till, men det är en rätt stor spoiler att berätta vilken).

Jag gillar när författare ger mig ett moraliskt dilemma, och det fick jag verkligen när jag läste Syskonkärlek för massa år sedan. Ludvig och Amanda var ju kära, men det var ju ändå så fel! Jag hoppas att Forbidden är lika bra som den skulle kunna vara.

7824322

Between Shades of Grey av Ruta Sepetys (sv. titel Strimmor av hopp)

Den står i bokhyllan. Jag plockar ut den ibland, kikar lite på den innan jag ställer tillbaka den igen. Det är en sådan där bok som hyllas av var och varannan människa, men jag är tveksam. Är det en sådan där Andra Världskriget-roman som alla tycker är åh så bra bara för att temat manar fram så starka känslor? Boken handlar om en ung flicka, Lina, som 1941 bor i nuvarande Litauen och som tillsammans med sin familj hamnar i ett sibiriskt fångläger. Jag har hört så mycket gott om den här boken, och någon dag ska plocka ner den från hyllan och läsa den.

16099442

How I Live Now av Meg Rosoff (sv. titel Så har jag det nu)

En bok som i år fyllt 10, som är aktuell som film och som dessutom översattes till svenska redan 2005, hur har jag kunnat missa den här? Om jag ska vara ärlig så har jag nog några suddiga minnen av den svenska titeln och Meg Rosoffs namn, men inte förrän för några veckor sedan hörde jag talas om boken på riktigt. Det är en apokalyptisk bok som handlar om 15-åriga Daisy som reser från USA till England för att spendera sommaren med sina kusiner. Det politiska klimatet i världen är oroligt, och under Daisys vistelse i England smäller det till, vilket förvandlar sommaridyllen till en krigszon.

11408650

The Unbecoming of Mara Dyer av Michelle Hodkin

Plockade faktiskt med mig den här hem från biblioteket idag för att ha som tågbok nästa vecka, men tänkte prova några kapitel först och se om den lämpar sig som kollektivtrafiksläsning…

Vad jag har förstått så är den här boken lite av ett mysterium. Den handlar om tonåriga Mara som en dag vaknar på ett sjukhus. Hennes bästa vänner och pojkvän har dött i en olycka där även Mara var inblandad – men hon minns inte vad som hände. Mara är helt oskadd och därför flyttar hon till en annan stad för att få en nystart. Men något mystiskt hände med Mara i olyckan där de andra dog. Hon börjar se dödas ansikten, och se andras död innan den inträffar…

6482837

Before I Fall av Lauren Oliver (sv. titel Resten får du ta reda på själv)

Var ju inte jätteimponderad av Lauren Olivers Deliriummen Before I Fall är en helt annan typ av bok, och därför är jag helt klart villig att ge Oliver en andra chans. På tal om andra chanser så är det precis det som boken handlar om. Sent den 12 februari dör Sam. Hon går fortfarande i skolan och hennes liv borde bara ha börjat, istället slutar det. Eller? När hon vaknar så är det morgonen den 12 igen, och hon får en ny chans att leva sin sista dag.

2 thoughts on “5 YA-böcker jag vill läsa

    • Den låter verkligen intressant, det är en sådan där bok jag plockat upp på biblioteket flera gånger och ställt tillbaka i hyllan… Men nu kanske det är dags att göra slag i saken och faktiskt ta med den hem🙂

Leave a Reply

