En duo för tonåringar

15950494

 

Titel: The Perks of Being a Wallflower (sv. titel Wallflower)

Författare: Stephen Chbosky

Utgivningsår: 1999

Originalspråk: Engelska

The Perks of Being a Wallflower har fått lite kultstatus sen YA blev en stor grej. Stephen Chboskys hittills enda roman är en YA som skrevs innan YA fanns på riktigt, och det märks tydligt att många författare inom samma genre har inspirerats av Perks. 

Det är en nätt liten bok, 230 sidor, och den är helt berättad i form av brev som vår huvudperson Charlie skriver. Personligen är jag inget stort fan av brev i böcker, det är inte ovanligt att jag skummar igenom just brev när jag stöter på dem i böcker. Jag har läst ut två brevromaner i hela mitt liv, den ena är Iselin Hermanns Prioritaireden andra är Perks. Dock känns formatet mer som en dagbok än brev, eftersom vi inte vet vem Charlie skriver breven till.

Charlie är femton år gammal och går första året på High School när boken inleds. Han är en “wallflower”, typen som inte direkt tar för sig utan hänger längs vägarna om han mot alla förmodan skulle befinna sig på en fest. Men så träffar Charlie Patrick och Sam, båda går sista året. Charlie blir alldeles tagen av Sam som är SÅ snygg och SÅ smart och SÅ cool.

The Perks of Being a Wallflower lyckas fånga så många av de känslor som finns i tonåren på ett oerhört bra sätt. Jag tycker slutet, om än överraskande, är bra, och karaktärerna känns mestadels trovärdiga. Det märks att den här boken är “originalet” som inspirerat så många andra böcker genom åren.

Men. De teman som tas upp i boken är bland andra alkohol, tonårsgraviditeter, svåra hemförhållanden, sexuellt utnyttjande, våldsamma förhållanden, droger, homosexualitet, mobbning, abort… Jag sa tidigare att den här boken är 230 sidor, så du kan säkert räkna ut själv att man inte ens hinner skrapa på ytan på något av alla dessa problem om Charlie dessutom ska ha tid att tänka på Sam. Det känns nästan som att författaren satt med en checklista när han skrev boken och bockade av alla sociala problem en tonåring kan ha.

Jag önskar att jag hade läst den här boken på högstadiet, för jag tror att de är då man uppskattar den som mest. Även nu är igenkänningsfaktorn hög, men det är lättare att se bristerna när man inte tycker att boken i fråga definierar alla känslor man känner precis just då och att det borde resas monument till dess ära, och på sätt och vis är det lite synd. Jag älskar att bli handlöst förälskad i böcker. Jag älskar att sluka dem gång på gång och ett par år senare läsa om dem och le åt nostalgin. Jag tror att Perks hade kunnat bli en sådan bok om jag läst den när jag var fjorton, men jag gjorde inte det och därför har vi ingen historia tillsammans, och därför är tre stjärnor det självklara valet.

Men du, om du är fjorton, passa på att bli lite förälskad

Mer om boken:

Läs mer på Goodreads

Köp boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

Kolla på trailern till filmen här

 

439288

Titel: Speak (sv. titel Säg Något!)

Författare: Laurie Halse Anderson

Andra böcker av författaren: Wintergirls, Fever, Chains

Utgivningsår: 1999

Originalspråk: Engelska

Speak är Laurie Halse Andersons första och mest kända bok. Den finns översatt till svenska men trycks och säljs inte längre av de stora bokhandlarna, men det går säkert att få tag på den begagnat eller på bibliotek.

Speak handlar om femtonåriga Melinda som börjar första året på High School. Sommaren innan ringde hon polisen under en fest och börjar därför sin High School-karriär högst impopulär, även hennes gamla vänner ignorerar henne.

Men det är något hos Melinda som är väldigt fel, en hemlighet som hon bär runt på och plågar henne varje dag, varje timme, varje minut. Hon gömmer sig i sig själv och slutar i princip att prata, med undantag av det allra mest nödvändiga. Varje dag är målet att ta sig igenom dagen. Ingen verkar se hur dåligt Melinda mår, och när de väl ser är det ingen som vill/vågar/kan ta reda på varför.

Det är ingen munter läsning precis, utan deppigt, frustrerande och hopplöst hela vägen igenom, men med tanke på bokens tema så känns det helt rätt. Det är jobbigt att läsa om Melindas smärta, det är frustrerande att se på när hon sitter tyst och inte säger ett pip, men det är inte på något vis dåligt.

Det finns en scen i slutet av boken där Melinda och hennes labbpartner i biologin ska dissekera en groda som är rent utsagt jobbig att läsa. Jag blev riktigt förvånad när jag stötte på den scenen, för när så mycket av boken var läst trodde jag att jag hade koll på hur den var uppbyggd. Måste erkänna att Laurie Halse Andersen överraskade mig där, på ett positivt sätt.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

Filmens IMDb

Det finns givetvis en anledning att jag valde att göra ett superlångt inlägg med två recensioner istället för två separata. Det här är två böcker med oerhört mycket gemensamt. Det är två förhållandevis korta böcker om två tonåringar som börjar första året på High School utan de bästa sociala förutsättningarna, och som båda . Det finns något mer de har gemensamt, men det skulle spoila i synnerhet den ena boken.

Vilken är då bäst? Perks är en oerhört populär bok som nästan fått lite kultstatus, medan Speak inte är riktigt lika känd. Perks tror jag är lättare för fler att relatera till, eftersom den handlar mer generellt om att vara tonåring, bli förälskad osv. Speak har ett mer specifikt tema, och är enligt mig dystrare än Perks. Men det är två bra, läsvärda böcker, och man märker så tydligt att de skrevs innan YA-hypen. Idag finns det en tydligare “mall” för hur YA ska vara, på 90-talet fanns det ingen mall och jag tycker det är uppfriskande att läsa något som skiljer sig från mängden.

Båda är böcker som jag önskar att jag läst för 4-5 år sedan när jag verkligen var i rätt ålder för dem. Nu är inte igenkänningsfaktorn riktigt lika hög, och det är svårare att relatera till Charlie och Melinda än det hade varit när jag var femton. Men i slutändan är det två bra, tänkvärda böcker som borde läsas av ungdomar. Det är inga lätta ämnen som tas upp, men det allvarliga behövs i YA ibland också, speciellt i engelska och amerikanska böcker (i svensk YA är vi vana vid elände).

Liknande böcker

Thirteen Reasons Why av Jay Asher (sv. titel Tretton Skäl Varför)

Looking for Alaska av John Green (sv. titel Var är Alaska?)

Hate List av Jennifer Brown

Leave a Reply

