Hur kär får man bli? Av Katarina von Bredow

9789129669244_200_hur-kar-far-man-bli_pocket

Titel: Hur kär får man bli?

Författare: Katarina von Bredow

Andra böcker av författaren: SyskonkärlekSom jag vill vara, Expert på att rodna, Räcker det om jag älskar dig m.fl.

Utgivningsår: 2004

Originalspråk: Svenska

När jag läste som mest, vilket var under högstadiet, var det några författare vars böcker jag ständigt längtade efter. En av dessa var Katarina von Bredow, jag tror att jag har läst alla hennes ungdomsböcker åtminstone två gånger, en del garanterat fler. Min gamla pocket-version av Hur kär får man bli? är gulnad och nästan lika sönderläst som mina Harry Potter-böcker.

Hur kär får man bli? Handlar om Katrin som är 15 och precis har börjat nian. Hon bor med sin pappa, hans flickvän Marie och sin yngre bror, och har en bästa kompis som heter Frida. Frida är helt perfekt. Hon är snygg, smart, rolig och omtyckt. Hennes föräldrar har en fin villa, sommarhus i Frankrike och gott om pengar. Katrin känner sig lite blek i jämförelse.

Första dagen i nian börjar Adam i Katrins och Fridas klass, och Frida bestämmer sig genast för att honom vill hon ha. Eftersom Frida är van vid att få som hon vill och Katrin är van vid att få av det som blir över, ignorerar Katrin de små fjärilarna i magen hon känner när hon är i närheten av Adam.

Upplägget är så oerhört enkelt, handlingen är egentligen helt okomplicerad och karaktärerna är verkligen “vanliga människor”, sådana som kan gå i ens klass. Jag tycker att Katarina von Bredow är duktig på att skriva verklighetstrogna tonåringar, och det är en konst få bemästrar, för det blir gärna liiiiite fel och så försvinner all trovärdighet. Hon är väldigt duktig på att sätta ord på känslor utan att bli överdriven, och låta dem ta stor plats utan att det blir fånigt.

Jag tycker också att de sidospår som finns i boken utöver förälskelsen fungerar väldigt väl, de vävs snyggt samman i slutet. Det är väldigt vanligt i tonårsböcker att det finns andra “problem” än kärleksproblem bara av den anledningen att det ska finnas fler problem, och att de därför känns forcerade och överflödiga, men överlag i Katarina von Bredows böcker så tycker jag att hon är duktig på att ha med sådant som är relevant för handlingen och karaktärerna.

Så, är det här något att läsa då? Jag läste den när jag var 13-14 år första gången, och älskade den, jag tyckte att den här boken satte ord på alla möjliga känslor som jag kände just då, precis som en ungdomsbok ska göra. När jag läser om den nuförtiden så kan jag le lite åt nostalgin, fascineras av hur jag faktiskt tänkte för bara fem år sen, men jag vet att jag inte hade värderat den här boken lika högt i dag om jag läst den för första gången nu.

Men om du är villig att acceptera att det här är en ungdomsbok skriven för ungdomar, och ha lite överinseende med det så tycker jag att det absolut är en läsvärd bok, men man måste ha målgruppen i åtanke. Eller om du ÄR 13,14,15 år och vill läsa om lite trasslig, men i allra högsta grad verklig kärlek, så tycker jag absolut du ska plocka upp den här.

Katarina von Bredow har skrivit en rad andra ungdomsböcker, och jag gillar allihopa. Det här är den enda boken där huvudfokus är på en enkel förälskelse mellan två tonåringar som för dem är oerhört komplicerad. De flesta andra böckerna innehåller något “tyngre” problem, den mest kontroversiella är hennes första, Syskonkärleksom handlar om incest.

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken hos Bokus eller Adlibris

Leave a Reply

