Nya Böcker

Amazon måste ha slagit någon slags nytt rekord i effektivitet idag. Jag beställde ett antal böcker i måndags förmiddag och idag fick jag ett sms om att det fanns ett paket att hämta ut! Vanligtvis tar det ca en vecka från att de skickats iväg innan de kommer fram, nu tog det tre dagar! Det är alltid lika roligt att öppna ett paket med nya böcker och titta och känna på dem för att sedan försöka hitta plats i bokhyllan. Nu ska visserligen flera av de här böckerna inte stanna hos mig utan ska bli julklappar, men det är ändå alltid roligt med nya böcker

unnamed

 

 

 

 

 

 

 

Böcker (fr. vänster uppifrån)

18667069

The Hunger Games av Suzanne Collins (sv. titel Hungerspelen)

Jag har både den första och andra boken i Hunger Games-trilogin på svenska i pocket, och både är sönderlästa, så jag har länge funderat på att investera i nya, engelska upplagor. När jag fick se de nya som släpptes för bara ett par veckor sedan, och sedan fick se priset var valet enkelt. De andra två böckerna i trilogin finns i samma stil, Catching Fire är röd och Mockingjay är ljusblå.

 

8659282

To Kill a Mockingbird av Harper Lee (sv.titel Dödssynden)

Klassikernas klassiker, och jag har inte läst den. Jag har börjat ett par gånger och läst trettio sidor eller så innan något mer intressant har distraherat mig, men nu när jag har boken på min bokhylla kanske lusten faller på någon dag. (Något som dock är ännu mer pinsamt är att jag insåg att jag inte ens lagt till boken på min att-läsa-lista på Goodreads…)

 

12280827

The Sense of an Ending av Julian Barnes (sv. titel Känslan av ett slut)

Jag har läst en antologi på temat bibliotek de senaste veckorna vid namn The Library Book, och en av texterna i den skrevs av Julian Barnes. Det var hans text som jag tyckte mest om i hela boken, och därför bestämde jag mig för att läsa hans Man Booker Prize-vinnande The Sense of an Ending.

 

428862

Wreck This Journal av Keri Smith

Jag minns inte när jag såg en sådan här första gången, men jag har i alla fall väldigt länge velat ha en! Wreck This Journal är mer av ett pysseläventyr än en bok. Den är full med uppgifter du ska göra, som exempelvis förstöra bokens rygg, klippa ut sidor och göra pappersflygplan, måla olika mönster osv. Även om det kliar i fingrarna att få börja så ska just den här boken bli en julklapp till en kompis som jag tror kommer älska den.

865293

The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch

Min 16-årige bror är också han väldigt förtjust i att läsa, och den här boken som verkar ha lite samma feeling som Game of Thrones men inte samma typ av handling, hoppas jag ska vara något för honom.

 

 

 

15704174

Gone Girl av Gillian Flynn (finns även på svenska med samma titel)

En av fjolårets största succéer måste vara Gillian Flynns Gone Girl. Jag har dock varit lite tveksam till att läsa den här boken eftersom den inte riktigt känns som min stil. Men jag har några veckor på mig att bestämma mig för om jag ska behålla den eller ge bort den till någon som skulle gilla den mer.

 

9460487

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children av Ransom Riggs (sv. titel Miss Peregrines Hem för Besynnerliga Barn)

Ännu en bok som resten av bokvärlden verkar ha läst och blivit upp över öronen förälskade i men som jag gått förbi gång på gång. Men så såg jag att Amazon sänkt priset på den inbundna versionen av boken så att den bara var 10 kr dyrare än paperpack-versionen och då passade jag på att köpa den

 

4628970

Their Eyes Were Watching God av Zora Neale Hurston

En nytt tillskott till min samling böcker från VMC:s designer collection. VMC är ett bokförlag storlek mindre som bara publicerar kvinnliga författare. I samband med deras 30-årsjubileum publicerade de en rad kända titlar med omslag designade av kvinnliga illustratörer. Jag har just nu sex stycken böcker från samlingen, och alla är fantastiskt vackra, och i princip varenda bok  som getts ut låter intressant.

 

17262303

More Than This av Patrick Ness

Jag brukar försöka låta bli att köpa på mig massa böcker av en författare jag aldrig läst. För även om författaren lovordas av allt och alla innebär det inte att man nödvändigtvis måste gilla honom/henne själv. För ett par veckor sedan köpte jag Patrick Ness A Monster Callsen oerhört vackert illustrerad saga med mörk ton som jag inte kommit mig för att läsa än. Sen hittade jag den första delen i hans Chaos Walking-serie, The Knife of Never Letting Go (sv. titel Tystnaden i Bruset), jättebilligt och köpte på mig den också. Och precis innan jag klickade iväg den här beställningen såg jag att de sänkt priset på hans senaste bok, More Than This, som dessutom har ett ursnyggt omslag. (Dörren på framsidan är ett hål). Men nu blir det ingen mer Ness på bokhyllan innan jag läst åtminstone en av hans böcker.

One thought on “Nya Böcker

  1. Pingback: Enkät | fantastic books and where to find them

Leave a Reply

