The Light Between Oceans av M.L Stedman

the-light-between-oceans

Titel: The Light Between Oceans (sv. titel Fyren Mellan Haven)

Författare: M.L Stedman

Utgivningsår: 2012 (släpps på svenska i mars 2014)

Originalspråk: Engelska

The Light Between Oceans är en sådan där bok som jag köpte när jag hade samlat ihop en Amazon-beställning men var typ 1 pund ifrån den magiska gränsen. Den lät rätt spännande och hade många bra recensioner på Goodreads.

The Light Between Oceans utspelar sig i Australien strax efter första världskrigets slut och följer Tom och Isabel Sherbourne, en fyrvaktare och hans fru. Boken inleds med en kort prolog där Tom och Isabel en morgon hittar en båt på stranden. I båten hittar de en död man och en gråtande bebis. De måste då fatta ett beslut som kommer påverka resten av deras liv.

Sedan hoppar vi tillbaka ett flertal år till tiden då Tom tog tjänsten som fyrvaktare och får reda på hur han och Isabel träffades, och deras liv på den ödsliga ön Janus till den dag då de hittade båten på stranden.

Den här boken har alla förutsättningar att bli bra. Ett löfte om en spännande handling i en unik miljö, moraliska dilemman och ett snyggt omslag… (jag syftar på det blåa omslaget som man även valt att använda till den svenska översättningen) Men det stämmer inte riktigt. Jag känner att jag sympatiserar med fel karaktärer, M.L Stedman får mig inte dit hon vill och då blir jag bara sur och irriterad. Jag är säker på att hon vill att läsaren ska ha blandade känslor för karaktärerna, men det är inte helt enkelt att balansera mellan blandade känslor och dåliga känslor.

Den första delen som handlar om Tom och Isabel är, om än lite långsam, väldigt bra. Det är en konst att kunna föra fram en handling långsamt utan att tråka ut läsaren, och det tycker jag att författaren lyckas riktigt bra med i den första tredjedelen av boken. Andra partiet tycker jag är sämre, tråkigare, och det tredje blir för dramatiskt för min smak. Det är också under den sista delen som jag tappat intresset och sympatin för karaktärerna.

Men om det stämmer mellan läsaren och karaktärerna och man gillar strukturen har jag full förståelse för att man tycker att den här boken är riktigt bra. Egentligen tycker jag inte att den är särskilt dålig, men den funkar inte för mig

Ett tema fladdrar runt lite i bakgrunden i den här boken är hur det var att komma tillbaka “hem” från första världskriget. Tom var med i kriget och även om det inte skrivs rakt ut så är det tydligt att det har haft stor inverkan på hans personlighet. Detta tema återkommer ett par gånger under bokens gång och först tyckte jag att författaren kunde gjort något mer av det, men nu i efterhand tycker jag att det är rätt trevligt att låta läsaren dra sina egna slutsatser.

Sammanfattningsvis så är The Light Between Oceans egentligen ingen dålig bok, men det är inte en bok som jag gillade. Men om du tycker att det låter intressant så finns den nu att köpa på engelska, och kommer släppas på svenska i mars. (Se länkar nedan)

Mer om boken

Läs mer på Goodreads

Köp boken på engelska hos Bokus, Adlibris eller Book Depository

Förboka boken på svenska hos Bokus eller Adlibris

Leave a Reply

