Mitt läsarjag

På samma sätt som vi alla är olika som människor är vi också olika som läsare, med olika vanor, erfarenheter, preferenser. Under många år var jag den allätande typen av läsare, typen som slukade allt som kom i min väg. På högstadiet läste jag oerhörda mängder böcker, företrädesvis ungdomsböcker men ett småstadsbibliotek har inte obegränsat antal sådana och därför fick jag till slut vända mig åt andra håll. Ibland tog jag ett steg tillbaka och läste barnböcker, andra gånger försökte jag hitta i hyllorna bland “vuxenböckerna” som jag kallade dem tills för bara något år sedan då jag började säga skönlitteratur. 

Under gymnasiet var det andra nöjen och plikter som tog tid, och inte förrän i trean när jag läste en liten 50-poängskurs i litteraturvetenskap började jag fumlande leta mig tillbaka till läsandet igen, och nu är jag på banan igen. Jag är inte särskilt petig när det kommer till genrer utan läser det allra mesta. Är lite trött på svenska deckare men får ibland upp ögonen för ett nytt namn och plöjer igenom en hög av samma författare. Den enda genren som jag avsiktligt inte läser är skräck, och det är mest för att jag vill kunna sova om nätterna. 

Även om jag fortfarande befinner mig i åldersspannet som är målgrupp för YA (om än i slutet,) så känner jag att den typen av böcker börjar tillhöra en svunnen tid i mitt läsande. Riktigt bra YA kommer jag alltid kunna uppskatta, på samma sätt som jag alltid kommer uppskatta bra barnböcker, men jag känner inte samma kontakt med karaktärerna I YA som jag gjorde förr och har därför börjat röra mig lite därifrån. 

Leave a Reply

