Februari 2014

Februari var en helt okej läsmånad men en kass bloggmånad med två ynkliga inlägg. Alldeles för mycket skolarbete kom i vägen, men jag har en hög halvfärdiga blogginlägg som jag hoppas kunna skriva klart när skolan lugnar ner sig lite grann.

Antal lästa böcker: 8

Antal biblioteksböcker: 0 

Antal böcker från min bokhylla: 8

Bästa bok: En jämn kamp mellan Mildred Pierce och Their Eyes Were Watching God, men jag tror den sistnämnda tar priset

Sämsta bok: Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children

Super Sad True Love Story av Gary Shteyngart

7334201

Intressant dystopisk (ej YA) roman som för tankarna till George Orwells mästerverk 1984. Boken utspelar sig i en inte alltför avlägsen framtid där den amerikanska ekonomin har totalt kollapsat och Kina har tagit över USA:s gamla plats i världen. Full med mörk humor och massvis med referenser till olika företag och märken. Jag trodde att den här boken skulle vara en bra “övergångsbok” för läsare som vill prova något annat än YA, men det var längesen jag läste en bok där jag stötte på så mycket svordomar och könsord som kastades runt så lättvindigt, så hoppa den här boken om du vet om att du är känslig för sådant. Super Sad True Love Story är den där typen av bok som är väldigt svår att rekommendera till någon eftersom den kräver att man hittar humorn, och det är svårt att veta innan om man kommer att göra det.

Gold av Chris Cleave

Läs mitt inlägg om boken här

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children av Ransom Riggs (sv. titel Miss Peregrines Hem för Besynnerliga Barn)

9460487

Ni vet den där känslan när du läst en bok och känner att du omöjligt kan ha läst samma bok som alla människor som hyllar den? Så känner jag med Ransom Riggs debutroman. Jag tyckte att handlingen lät så spännande och unik för YA, och jag trodde verkligen att fotografierna skulle var ett häftigt element, men för mig blev det platt fall. Jag tyckte inte att karaktärerna, i synnerhet vår huvudkaraktär Jacob, var särskilt bra, och jag tyckte att boken överlag inte var särskilt välskriven. Fotografierna var definitivt häftiga, men jag tyckte att de var klumpigt integrerade i handlingen. Det är alltid trist med böcker som har så mycket potential och inte lyckas leva upp till den, och tyvärr var den här boken så för mig.

The Great Adventures of Sherlock Holmes av Sir Arthur Conan Doyle9451146

Jag fastnade i BBC:s fantastiska Sherlock strax efter nyår och efter att jag hade plöjt igenom de tre säsongerna som finns kände jag att jag ville ha mer Sherlock Holmes, så jag införskaffade en samling noveller om den kände detektiven. Underhållande, smart och lättläst är något som alla novellerna har gemensamt, och det var en perfekt bok att ha på tåget. Men som med alla antologier så fanns det givetvis bra och mindre bra historier även om jag tyckte att nivån var hyfsat jämn. Jag kommer definitivt läsa mer Sherlock Holmes i framtiden, just nu är jag lite extra nyfiken på The Hound of the Baskervilles, men kanske börjar jag med den andra novellsamlingen med Holmes-mysterier som Puffin gett ut: The Extraordinary Cases of Sherlock Holmes.

Mildred Pierce av James M. Cain

Läs mitt inlägg här

Their Eyes Were Watching God av Zora Neale Hurston

4628970

En fantastiskt välskriven bok om en svart kvinnas livsöde i 30-talets USA. Jag hade höga förväntningar på den här boken som infriades och mer därtill. Bokens huvudperson heter Janie och har växt upp hos sin mormor. När Janie är sexton år gammal kommer hennes mormor på henne med att kyssa en pojke och mormodern ordnar snabbt ett äktenskap för Janie med en mycket äldre man.

Boken handlar om Janies liv, de tre männen som passerar genom hennes liv och hur de påverkar henne. Det finns massvis med symbolik och mycket rum för tolkning i den här boken, jag kan verkligen förstå varför det är vanligt att ungdomar får läsa den i skolan i USA.

The Gates av John Connolly

6411440

Underhållande fantasy som riktar sig mer till de något yngre YA-läsarna. The Gates handlar om trettonårige Samuel som bor någonstans i England. I brist på roligare saker att göra får hans grannar för sig att öppna porten till helvetet och det blir upp till Samuel att rädda världen.

Första halvan av den här boken var rolig, smart och fyndig med bra karaktärer och ett roligt upplägg. Jag tyckte dock att boken tappade lite av magin under andra halvan och blev lite väl förutsägbar, vilket är synd eftersom att upplägget var väldigt bra.

Jag kan tänka mig att inte alla gillar dem, men jag tyckte att fotnoterna var både roliga och lärorika, men jag förstår om man tycker att de stör rytmen i läsningen.

Black Beauty av Anna Sewell

10931946

Det är nästan lite pinsamt att jag, som ridit nästan hela mitt liv och sett filmatiseringen av boken minst ett dussin gånger, aldrig har läst Anna Sewells barnboksklassiker om det svarta hästen Black Beautys liv i 1800-talets England. Sewell kämpade för hästars rättigheter i en tid då djur var en förbrukningsvara, och Black Beauty var hennes försök att få människor att inse att djur förtjänade att behandlas på ett bra sätt. De första 50 sidorna var lite sega, men efter det tyckte jag att handlingen flöt på riktigt bra och det gick fort att läsa. Även om det är en gammal bok så finns det definitivt mycket som man kan applicera på världen idag, inte bara när det gäller djurens rättigheter. Black Beauty finns förresten utgiven i den underbara Penguin Threads-serien där designen på alla omslagen är inspirerade av brodyr. Jag äger den utgåvan av Black Beauty och jag tycker att den är ännu snyggare i verkligheten än på bilden till vänster.

_________________________________________________________________________

Läser just nu

Atonement av Ian McEwan (sv. titel Försoning)

Madame Bovary av Gustave Flaubert (finns översatt till svenska med samma titel)

Vill läsa i mars

The Tortoise and the Hare av Elizabeth Jenkins

Vile Bodies av Evelyn Waugh

Gone Girl av Gillian Flynn

Leave a Reply

